19 دی: دادستان عمومی و انقلاب قم از دستگیری باند چهار نفره کلاهبرداری با پوشش بنگاه املاک تقلبی خبر داد و گفت: تاکنون شکایت ۳۰ مالباخته به ارزش تقریبی ۳۰ میلیارد ریال در دادسرای قم وصول و رسیدگی شده است.
به گزارش روابط عمومی دادگستری قم، حجت‌الاسلام حسن غریب همچنین افزود: این کلاهبرداران سابقه‌دار با تاسیس بنگاه املاک تقلبی ۱۰ روزه در شهرهای قم، کرج، آمل، سمنان و شهر قدس کلاهبرداری کرده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه متهمان با رصد حرفه‌ای و فنی پلیس آگاهی و دستورهای قضایی استان در مهدی شهر سمنان دستگیر شدند اظهار داشت: متهم اصلی به همراه سه تَن از همدستانش در شهرهای مختلف، اقدام به راه اندازی بنگاه املاک با تجهیزات و امکانات کامل و ظاهری فریبنده می‌کردند و در ابتدا با انجام قولنامه خرید یک واحد مسکونی، برای پرداخت ثمن معامله از فروشنده ملک مهلت ۱۰ روزه می‌خواستند و طی این ۱۰ روز، این ملک را در سایت دیوار با قیمت مناسب و جذاب برای اجاره آگهی می‌کردند.
غریب به استفاده متهمان از بیش از ۵۰ سیم کارت متفاوت برای کلاهبرداری اشاره و تصریح کرد: متهمان با ظاهرسازی و فریب افراد جویای منزل استیجاری با تعداد زیادی از مالباختگان قرارداد اجاره این ملک را منعقد و از آنها مبالغی را برای پیش پرداخت دریافت می‌کردند و پس از آن متواری می‌شدند و تاکنون شکایت ۳۰ مالباخته به ارزش تقریبی ۳۰ میلیارد ریال در دادسرای قم وصول و رسیدگی شده است که اغلب این افراد مستاجر و از قشر متوسط و ضعیف جامعه بوده‌اند.
دادستان قم با اشاره به اینکه متهمان، مدارک شناسایی مالباختگان شامل کارت ملی، کارت پایان خدمت، پاسپورت و دیگر مدارک هویتی را نیز دریافت می کردند بیان داشت: این افراد با سو استفاده از مدارک به‌دست آمده، خود را با هویت جعلی معرفی می‌کردند و برای ثبت‌نام در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و تنظیم قراردادهای خرید و اجاره از مدارک هویتی دیگران و مالباختگان قبلی خود استفاده می کردند و هیچ ردی از خود بر جا نمی‌گذاشتند.
وی همچنین جعل، استفاده از سند مجعول، پولشویی، استفاده از مدارک هویتی دیگری را از عناوین اتهامی این کلاهبرداران در شعبه ۲۱ دادیاری دادسرای قم عنوان کرد و گفت: در شهر گرگان نیز با ادعای واهی جور کردن وام میلیاردی قرض الحسنه، مبالغی را از افراد دریافت کرده بودند.
دادستان قم در خصوص پرهیز از اعتماد به افراد ناشناس و آگهی‌های فریبنده مندرج در سایت‌های نیازمندی‌ها هشدار داد و به منظور جلوگیری از گرفتار شدن در دام این گونه افراد رعایت نکته‌هایی را در انعقاد قراردادهای خرید و اجاره ملک ضروری عنوان کرد و افزود: در مراجعه به بنگاه‌های املاک از پروانه کسب معتبر، سوابق و شهرت آنها، تحقیق و اطمینان کسب کنند.
وی ادامه داد: از اکتفا کردن به قولنامه‌های دستی در معامله‌های ملکی بپرهیزند و کد رهگیری دریافت کنند.
دادستان قم بیان کرد: در هنگام واریز مبالغ، ضروری است وجه را به حساب مالکی که سند به نام اوست واریز کنند و درآگهی‌های خرید و فروش و اجاره ملک در فضای مجازی به شناسایی هویت صاحب آگهی، اطمینان از سند مالکیت و وجود واقعی ملک اطمینان کسب کنند و هوشیار باشند که همواره قیمت های جذاب و فریبنده، هشدار و اخطاری برای مشتریان است.

  • نویسنده :
  • منبع :