19 دی: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص برخی تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله اوضاع یمن، افغانستان ،اوکراین و مذاکره برای لغو تحریم ها به صورت تلفنی تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی با اشاره به برقراری آتش بس موقت در یمن، تداوم آن را ضروری، اما مستلزم انجام تعهدات مبتنی بر توافق آتش بس موقت و لغو محاصره انسانی دانست.
امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این‌ گفتگو اوضاع انسانی و امنیتی در افغانستان را بسیار نگران کننده خواند و بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موج آوارگان افغان خواستار توجه سازمان ملل به وظایف خود در قبال آوارگان شد.
امیر عبداللهیان با اشاره به افزایش اقدامات تروریستی در افغانستان و مشکلات ناشی از فقر در این کشور، بر لزوم آزادسازی اموال بلوکه شده مردم افغانستان تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به انتطارات بجا از سازمان ملل متحد، از تلاش های دبیرکل در کمک به تحقق صلح و امنیت تشکر کرد.
امیر عبداللهیان ضمن اعلام مخالفت با جنگ در اوکراین و با اشاره به تلاش های سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای دوری از جنگ و تمرکز بر راه حل سیاسی و توجه به ابعاد انسانی از ابتدای بحران اوکراین اظهارداشت: بحران اوکراین نباید مانع توجه جامعه جهانی به وضعیت فاجعه بار انسانی در افغانستان شود.
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات رفع تحریم، ضمن اشاره به تداوم تبادل پیام میان ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا، سیاست غلط فشار حداکثری آمریکا را مسبب وضعیت فعلی دانست‌ و با انتقاد از مصوبه غیر الزام آور اخیر کنگره، رسیدن به یک توافق پایدار، قوی و منصفانه را لازمه اتخاذ تصمیم واقع بینانه و شجاعانه دولت آمریکا در جبران رویکرد اشتباه گذشته دانست.  
آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این گفتگوی تلفنی از تلاش ها و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آتش بس در یمن قدردانی و استقبال کرد.
دبیرکل ابراز امیدواری کرد با رفع موانع، شاهد انجام پروازها از فرودگاه صنعا و ارتباط بین استانی در یمن و استمرار آتش بس باشیم.
گوترش از تداوم گفتگوها و حرکت به سمت بازگشت روابط طبیعی دیپلماتیک میان ریاض و تهران استقبال کرد.
آنتونیو گوترش ضمن تاکید بر اهمیت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در پذیرش آوارگان افغانستان و کمک های انسان دوستانه جمهوری اسلامی و میزبانی از آوارگان تشکر کرد.
وی در پاسخ به درخواست وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر ایفای وظیفه سازمان ملل در قبال آوارگان، ابراز امیدواری نمود صندوق ملل متحد بتواند حمایت های بیشتری از جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آوارگان به عمل آورد.
گوترش با اشاره به اهمیت ابتکارات سیاسی در مذاکرات رفع تحریم ها، موسوم به مذاکرات وین، نسبت به تداوم مذاکرات و رسیدن به توافقی مطلوب ابراز امیدواری کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :