19 دی: رییس انجمن دوستی ایران و چین با تاکید بر این که با توجه به مساله کرونا، تصمیم دولت چین برای به تعویق انداختن بازی های آسیایی می تواند قابل درک باشد، گفت: بعید است در مقطع فعلی مساله نظامی و تقابل چین و تایوان مدنظر باشد.
علاء الدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود نسبت به لغو بازی‌های آسیایی از سوی دولت چین اظهار داشت: تا جایی که می دانم دولت چین نسبت به کرونا حساسیت بالایی دارد و اخیرا هم مواردی شانگهای و حتی در پکن پایتخت این کشور کرونا شیوع بیشتری پیدا کرد و آن ها تقریبا شهر را قرنطینه کردند. 
وی تصریح کرد: چین تنها کشوری است که هر فردی وقتی وارد آن کشور می شود عملا یک ماه باید در قرنطینه باشد ولو که تست کرونا اشخاص منفی باشد، برای این کار امکانات و تدابیر لازم را هم اتخاذ کرده‌اند. 
رئیس انجمن دوستی ایران و چین همچنین بیان کرد: بنابراین در چنین فضای سختگیرانه سیاست گذاری در چین و این که از تمام کشورهای آسیایی ورزشکاران قرار بود به این کشور سفر کنند، قابل درک است که دولت چین چنین تصمیم بگیرد. 
بروجردی درباره این که آیا ممکن است مسائل سیاسی از قبیل رویارویی چین با تایوان هم در لغو بازی های آسیایی دخیل بوده باشد یا خیر؟ گفت: تصورم این است کرونا به اندازه کافی در افکار عمومی بزرگ است که چنین تصمیمی گرفته شود، البته مساله تایوان برای چین بسیار مهم است و در این زمینه آستانه حساسیت بالایی دارد. 
وی افزود: خط قرمز چین در مساله تایوان پر رنگ است و بنا به گفته سفیرشان در آمریکا در صورتی که از لحاظ سیاسی کار به جایی نرسد این آمادگی را هم دارند در صورتی که شرایط اقتضاء کند وارد فاز نظامی شوند. 

  • نویسنده :
  • منبع :