19 دی: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مجمع مخالفتی با واردات خودرو ندارد، گفت: واردات خودرو جزو اختیارات دولت است و برای این مهم نیاز به مصوبه این مجمع ندارد.
آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: لایحه واردات خودرو چندین بار در کمیسیون‌های مختلف از جمله هیات عالی نظارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت ایراداتی بر آن به خصوص در مواد چهار و ۱۱ گرفته شد که باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: در ماده ۱۱ این لایحه تمامی قوانین مربوط به حمایت از تولید داخلی لغو شده که باید به لایحه بازگردد و دغدغه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بر این اساس قابل توجه است.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: مسئولان باید در زمینه خودروسازی در تمام مدل‌های سبک، سنگین، راهسازی و معادن یک استراتژی و نقشه راه راهبردی و روشن برای کشور تدوین کنند و بر اساس آن در مدت زمانی مشخص بتوانیم با کشورهای مختلف دنیا رقابت کنیم و خودروهای ایرانی را به بازارهای جهانی صادر کنیم.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی بیان کرد: بدون شک با برنامه‌ریزی، همت‌های بلند، استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا این مهم دست یافتنی است و دولت، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت باید تلاش کنند کشور در زمینه موتور محرکه‌ها جایگاه قابل قبولی داشته باشد.
وی ادامه داد: سالها قبل در شورای امنیت ملی مطرح نمودم که ما باید جزو ۱۰ کشور بزرگ دنیا به لحاظ خودروسازی باشیم چرا که این ظرفیت در کشور وجود دارد و با کمی همت و برنامه‌ریزی می‌توانیم به این جایگاه دست پیدا کنیم.
امام جمعه اراک توضیح داد: کره جنوبی بعد از کشور ما وارد صنعت خودروسازی و کشتی‌سازی شد و اکنون خودروهای این کشور با کیفیت بسیار بالا به نقاط مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا صادر می‌شود و بدون شک ما هم با وجود برخورداری از ظرفیت‌های مختلف می‌توانیم جایگاه ویژه‌ای در صنعت خودروی جهان داشته باشیم.
مجمع مخالفتی با واردات خودرو ندارد
آیت‌الله دری نجف آبادی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو مخالفتی ندارد چرا که این مهم جزو اختیارات دولت است و نیاز به قانونگذاری ندارد و اگر این مهم به قانون تبدیل شود دیگر قابل تغییر نیست.
وی گفت: روسای قوای سه‌گانه سال‌های قبل بنا به دلایل مختلف واردات خودرو را را منع کردند که زمان آن در اواخر اردیبهشت‌ماه جاری به پایان می‌رسد و دولت باید برای واردات یا عدم واردات خودرو تصمیم‌گیری کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی بیان کرد: اکنون که در مراودات اقتصادی به خصوص در زمینه ارزی گشایش‌هایی ایجاد شده دولت باید محور واردات کشور را بر تامین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه قرار دهد و همچنین نسبت به تقویت ذخیره ارزی کشور نیز نیم‌نگاهی داشته باشد و ارز کشور که مایه عزت و سربلندی ملت است را برای واردات کالاهای مصرفی غیرضرور هزینه نکند.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی اضافه کرد: همچنین در زمینه واردات خودرو دولت باید تدبیر کند که این مهم مشروط به انتقال تکنولوژی و فناوری و مشارکت در ساخت خودروهای برقی هیبریدی با مصرف سوخت پایین باشد و ضمن کاهش قیمت تمام شده و حذف هزینه‌های سربازی قدرت صادرات خودرو برای کشور مهیا شود.
وی تصریح کرد: دولت باید توجه داشته باشد که اگر قرار است در این مسیر امکانات و ظرفیت‌های مالی و ارزی کشور هزینه شود، تدابیری اندیشیده شود تا در زمینه صنعت خودروسازی و موتور محرکه‌ها یک قدم به جلو برداریم و با تولید باکیفیت و قیمت مناسب بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.
کیفیت خودروهای داخلی باید قابل رقابت با تولیدات خارجی باشد
امام جمعه اراک ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی بیان کرد: اگر این روال تولید خودرو در کشور ادامه داشته باشد در گام دوم هم به جایی نمی‌رسیم، بنابراین محور فعالیت در زمینه خودرو باید کیفی سازی خودروهای داخلی برای رقابت با تولیدات خارجی باشد.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی یادآور شد: مصرف روزانه بنزین در کشور بیش از ۹۰ میلیون لیتر است که در ایام تعطیل مانند نوروز به‌ ۱۱۰ میلیون لیتر در روز می رسد که این مهم مصداق هدر دادن سرمایه ملی است و تنها راه اصلاح این شرایط تولید خودروهای با مصرف سوخت پایین است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: از طرفی خودروهای داخلی از امنیت بسیار پایینی برخوردار هستند به طوری که براساس آمار موجود در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند و علاوه بر این شمار قابل توجهی نیز مجروح و مصدوم شدند که علت عمده این مهم کیفیت بسیا پایین خودروهای داخلی است.
امام جمعه اراک گفت: منزلت ملت ما هم بسیار بیشتر از آن است که هم پولشان را بگیریم و هم با خودروهای بی‌کیفیت جانشان را به خطر بیندازیم، بنابراین همه وظیفه دارند یک‌بار برای همیشه به این مشکل رسیدگی کنند و با تولید خودروهای با کیفیت هم سلامت و شان و منزلت هموطنان حفظ شود و هم زمینه صادرات خودروی ایرانی به تمام جهان فراهم شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: سرعت در کار، بهبود زمان دسترسی به نتیجه، کیفیت بخشی به تولید و قیمت تمام شده، کاهش مصرف انرژی، ایمنی بالا از عوامل مهم تولید رقابتی برای حضور در بازارهای جهانی است که باید مورد توجه صنایع داخلی بویژه خودروسازان قرار گیرد.
وی در ادامه نسبت تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص تاکید کرد و گفت: توسعه پایدار، بالا رفتن نرخ بهره وری و تولید ناخالص ملی و رشد ارزش افزوده تنها با سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش دانش بنیان و  در بخش تولید محقق می شود و بالندگی این بخش نیز وابسته به خدمات کیفی نیروی انسانی ماهر در عرصه تولید است

  • نویسنده :
  • منبع :