19 دی: الیرابت دوم ملکه انگلیس به دلیل کهولت سن و بیماری در آیین گشایش پارلمان این کشور حاضر نمی‌شود. وخامت سلامتی و غیبت‌های مکرر وی در مراسم عمومی چند ماهی است که خبرساز شده است.
این برای نخستین بار در طول ۵۹ سال گذشته است که الیزابت از شرکت در آیین گشایش پارلمان محروم می‌شود. کاخ سلطنتی باکینگهام دوشنبه شب (به وقت محلی) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ملکه همچنان از مشکل عدم توانایی حرکت کامل رنج می‌برد و بر اساس مشورت با پزشکان «با اکراه» تصمیم گرفته است که در مراسم افتتاحیه پارلمان شرکت نکند.
در عوض پرنس چارلز ولیعهد انگلیس به همراه پسرش ویلیام دومین نفر در صف تصاحب تاج و تخت از طرف ملکه در این آیین تشریفاتی که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد. گفته می‌شود که چارلز قرار است متن سخنرانی ملکه را که طبق رویه توسط نخست وزیر تنظیم می‌شود قرائت کند.
پیش از این، الیزابت تنها دو بار در طول دوران سلطنت خود - در سال های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۳ زمانی که باردار بود- آیین افتتاح پارلمان را از دست داد. این تازه‌ترین موردی است که او به دلیل کهولت سن و بیماری مجبور به غیبت می‌شود و شرایط نامبرده به گونه‌ای است که گفته می‌شود حضورش در رویدادها اکنون به صورت موردی تصمیم گیری می‌شود.
در اکتبر سال گذشته، کمر الیزابت رگ به رگ شد و از شرکت در مراسم یادبود قربانیان جنگ‌های جهانی بازماند. سپس در ماه فوریه، آزمایش کرونای او مثبت شد اما کاخ باکینگهام اعلام کرد که علائم خفیف شبیه سرماخوردگی را تجربه کرده است.
الیزابت در اواخر ماه مارس توانست در مراسم سالگرد فوت همسرش فیلیپ شرکت کند اما در مراسم عید پاک در کلیسای سنت جورج قلعه ویندزور شرکت نکرد. نامبرده ماه گذشته در یک جلسه مجازی با کارکنان بیمارستانی در لندن، اعتراف کرد که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ "بسیار خسته" است.
تداوم بیماری الیزابت که هر بار به بهانه‌های مختلف مطرح و خبرساز می‌شود گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کناره‌گیری وی از قدرت را افزایش داده است.

  • نویسنده :
  • منبع :