سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۱۸ مورخه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «آخرین تلاش برای احیای برجام » به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

با حاکم شدن دوره‌ای از سکون و بن بست درروند مذاکرات وین که در قالب آن، طرفین اصلی مذاکرات یعنی ایران و آمریکا، یکدیگر را به عدم انعطاف پذیری متهم می‌کنند، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی در یک موضع‌گیری، از تحرک تازه خبر داده است.
اتحادیه اروپا آخرین تلاش خود را برای نجات توافق هسته‌ای ایران و شکستن بن بست ناشی از درخواست تهران از واشنگتن برای خروج سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی به کار می‌بندد.
بر این اساس بورل در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن نام کلیت سپاه از لیست گروه‌های تروریستی خارج می‌شود، اما بخشی از آن همچنان در این لیست باقی می‌ماند. اروپا در حال حاضر مشغول رایزنی با واشنگتن برای پذیرفتن این طرح است و بعید نیست که مورا در سفر به تهران حاوی پیام‌های مهمی از جانب آمریکایی‌ها باشد، در هر حال این آخرین شانس برای احیای برجام خواهد بود.
انریکه مورا، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا برای گفتگو درباره این موضوع به تهران سفر می‌کند و این آخرین تیر ترکش اروپا برای احیای توافق است.
در این ارتباط سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز (دوشنبه) ۱۹ اردیبهشت‌ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفتگوها در وین گفت: مذاکرات ایران و ۱+۴ از یک طرف و آمریکا در وین تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در وین رخ داده، ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ کننده گفتگوها انجام شده است
«این در حالی است که لارنس نورمن» خبرنگار وال‌استریت ‌ژورنال در خبری مدعی شده بود: «برخلاف گفته وزارت خارجه ایران، مذاکرات وین به هیچ سمتی پیش نمی‌رود بلکه در بن‌بست کامل است». مذاکرات برجام از چند هفته گذشته بلاتکلیف رها شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :