19 دی: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قم گفت: در راستای تامین آب آخر محصولات گندم و جو کشاورزان، حقابه آنها از سد ۱۵ خرداد طی روزهای گذشته رها سازی شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قم‏‏، علی اصغری با اشاره به رها سازی آب سد ۱۵ خرداد افزود؛ با هماهنگی مسوولان ذیربط استانی و برطبق برنامه ریزهای صورت گرفته در سنوات گذشته و ذخیره حق آبه کشاورزان پایین دست سد ۱۵ خرداد طی ۲۲ ماه گذشته، عملیات رها سازی آب به منظور برآورده شدن بخشی از نیاز آبی محصولات گندم و جو کشاورزان حقابه بر رودخانه قمرود در بازه زمانی ۲۸ فروردین تا سیزدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ از سد ۱۵ خرداد با متوسط شش مترمکعب در ثانیه صورت گرفت، که این آب در رودخانه قمرود جاری و آب آخر محصولات جو و گندم منطقه تأمین شده و از این آب بهره مند گردیدند.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

  • نویسنده :
  • منبع :