سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۱۹ مورخه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «برجام در هاله‌ای از بیم و امید» بدین شرح است:

سفر همزمان انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، زبیگنیو رائو وزیر امور خارجه لهستان و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به ایران نشان‌دهنده تلاش اروپا و همچنین برخی از متحدین ایران در منطقه برای احیای برجام در دقیقه ۹۰ است، در همین رابطه به‌زودی ابراهیم رئیسی، نیز سفری به عمان خواهد داشت، با توجه به این اتفاقات به نظر می‌رسد، تلاش‌ها برای نجات توافق هسته‌ای شدت گرفته است.
وضعیت کنونی جهان فرصتی را ایجاد می‌کند که به واسطه آن اقناع اروپایی‌ها برای تکمیل فرآیند مذاکرات احیای برجام آسان‌تر خواهد شد. ناظران معتقدند که این به مصلحت غرب است که از طریق توافق هسته‌ای به نفت و گاز ایران دسترسی پیدا کند تا اینکه بخواهد از نفت و گاز روسیه آن هم در میانه یک جنگ با یک دشمن قوی استفاده کند.
جنگ روسیه و اوکراین منجر به افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای اولین بار در هفت سال گذشته به دلیل تحریم‌های اعمال شده غرب علیه روسیه شد.
در این ارتباط علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: با توجه به شرایطی که کمیته روابط خارجی سنا برای بایدن و دولت او به وجود آورده، نجات توافق هسته‌ای به این راحتی‌ها نیست، از سوی دیگر فشاری که لابی‌های عبری-عربی به آمریکا و کشور‌های اروپایی می‌آورند، مبنی بر اینکه، برجام دوباره احیا نشود، یک مانع جدی برای نجات توافق هسته‌ای به حساب می‌آید، در این شرایط بنده خیلی امیدوارم نیستم که این سفر‌های دیپلماتیک نتیجه مثبتی را در پی داشته باشد.
اما یکی دیگر از کارشناسان نظر متفاوتی دارد. جعفر قناد باشی می‌گوید: حتی اگر انریکه مورا با دست خالی از ایران بازگردد، این موضوع نشان می‌دهد که اروپایی‌ها با این تغییر رویکردی که داده‌اند، در نهایت به خواسته‌های کشورمان تن خواهند داد.


  • نویسنده :
  • منبع :