19 دی: رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی از برگزاری نخستین یادواره ۵۶۵ شهید ارتش در استان قم در روز جمعه هفته جاری خبر داد.
امیر سرتیپ محمدرضا فولادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رژیم پهلوی و استکبار اولین نهادی را که با آن به مقابله برخواست ارتش بود اظهار داشت: ارتش از همان اوایل نهضت با انقلابیون همراه بود و در ادامه نیز تلاش خود را برای سربلندی و اعتلای نظام جمهوری اسلامی به کار بست.
وی با بیان اینکه ارتش در دوران دفاع مقدس ۴۸ هزار شهید تقدیم انقلاب و کشور کرده است افزود: برگزاری یادواره‌های شهدا در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای گرانقدر و ترویج فرهنگ شهادت و ارزش‌های دوران دفاع مقدس در جامعه است.
فولادی با اشاره به برنامه ارتش در برپایی یادواره‌ها در استان قم بیان داشت: نخستین یادواره ۵۶۵ شهید ارتش استان قم روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه در مجموعه موزه دفاع مقدس قم برگزار می‌شود.
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: این یادواره از ساعت ۱۸ آغاز می‌شود که میزبان خانواده‌های معظم شهدای ارتش خواهیم بود.
وی افزود: رونمایی از تعداد ۵ جلد کتاب و همچنین سردیس امیر سرلشکر شهید محمد فراشاهی از جمله برنامه‌های این یادواره است.
فولادی بیان داشت: تعداد ۱۲۶ شهید ارتش جمهوری اسلامی در گلزار شهدای شیخان قم مدفون هستند که مراسم غبار روبی مزار این شهیدان روز پنجشنبه ۲۲ اردیبشهت ماه در گلزار شهدای شیخان قم برگزار می‌شود.
وی عنوان داشت: یادواره‌های دیگری نیز در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور به ترتیب با محوریت نیروی هوایی، نیروی زمینی، نیروی دریایی و پدافند هوایی ارتش در استان قم برگزار می‌شود و اجلاسیه پایانی نیز نیمه اول آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: از تعداد ۵۶۵ شهید ارتش در استان قم ۹ نفر از شهدا خلبان هستند و ارتش در سالهای جنگ تحمیلی در مجموع ۱۱۴ خلبان شهید داشته است که پیکر ۵۹ نفر از این عزیزان همچنان مفقودالاثر است.
وی از روستای فردوی قم به عنوان روستایی که بیشترین شهید را در بین روستاهای کشور تقدیم انقلاب اسلامی کرده است نام برد و ابراز داشت: این روستا در هشت سال دفاع مقدس ۵۰۰ رزمنده را راهی جبهه‌های حق علیه باطل کرده که بین این رزمندگان ۲۵۰ نفر جانباز، ۵ نفر آزاده و ۱۱۸ نفر نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
دبیر دومین کنگره ملی شهدای استان قم نیز بیان داشت: اولین کنگره ملی شهدا در کشور، سال ۱۳۷۳ در شهر مقدس قم برگزار شد و پس از آن بنا بر تاکید و توصیه رهبر معظم انقلاب این کنگره هر سال در یک استان به صورت ملی برگزار می‌شود که در سال جاری این کنگره بعد از ۲۷ سال برای دومین بار در استان قم برگزار می‌شود.
علی اکبر خوش گفتار عنوان داشت: استان قم در دوران دفاع مقدس ۶۰۹۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و در راستای برپایی کنگره ملی شهدا در قم نیز از دو سال قبل برنامه ریزی هایی صورت گرفته و اقداماتی در زمینه تولیدات رسانه‌ای، چاپ کتاب و مجله انجام شده است.
وی ابراز داشت: دومین کنگره ملی شهدای استان قم در نیمه دوم آبان ماه امسال در این شهر برگزار می‌شود.
دبیر دومین کنگره ملی شهدای استان قم ساخت المان، فیلم و انتشار ۵۰ عنوان کتاب را بخشی از فعالیت‌ها دبیرخانه کنگره ملی شهدای استان قم برشمرد که در حال اجرایی شدن است.

  • نویسنده :
  • منبع :