19 دی: همزمان با سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به ایران و رایزنی وی با مقام‌های کشورمان درباره جمع‌بندی مذاکرات وین، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که جوسپ بورل تمام تلاش خود را برای نجات برجام صورت می‌دهد.
پیتر استانو روز پنجشنبه (به وقت محلی) در گفت‌ وگو با خبرنگاران در بروکسل افزود که بورل "هر کاری که ممکن است" انجام خواهد داد تا مذاکرات وین را به مسیر اصلی بازگرداند و از پایبندی کامل به این توافق اطمینان حاصل کند.
وی تاکید کرد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متعهد است «هر کاری را ممکن است انجام می‌دهد تا مذاکرات درباره اجرای کامل برجام به موفقیت برسد»
سخنگوی بورل همچنین تاکید کرد که کشورهای اتحادیه اروپا، اعضای برجام و کل جامعه بین‌الملل این تلاش‌ها را از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده می‌خواهند، زیرا این توافق بخش مهمی از معماری منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.
این درحالیست که دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.
قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا درخصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.
انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها از سه‌شنبه گذشته به تهران سفر کرده تا اختلافات باقی‌مانده را کاهش دهد.
او دیروز و امروز با علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران دیدار کرده است.  
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دوشنبه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: حضور مورا نشان می‌دهد گفت‌ وگوها را در مسیری که باید انجام شود، انجام می‌دهیم، اگر همین امروز ایالات متحده تصمیم خود را بگیرد و آنچه که از جیب مردم ایران برداشته برگرداند، بعد از سفر مورا می‌توانیم توافق کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :