19 دی: نخستین گروه از بچه لاک پشت های گونه در حال انقراض پوزه عقابی بامداد یکشنبه(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) در سواحل روستای شیب دراز از توابع شهرستان قشم سر از تخم بیرون آورده و راهی آب های فیروزه ای خلیج فارس شدند.
این بچه لاک پشت‌ها از سه تا چهار محل تخم‌گذاری سر از تخم بیرون آوردند و سفر پر فراز و نشیب خود را در آب های خلیج فارس آغاز کردند.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ از پیش بینی تولد بیش از ۲ هزار بچه لاک پشت عقابی در جزیره آب و آفتاب خبر داده و گفته بود: این تعداد بچه لاک پشت هفته آینده به تدریج در نگین خلیج فارس متولد و راهی دریا می شوند.
سیدمحمد داخته اعلام کرده بود: از اول اسفند ۱۴۰۰ تا کنون بیش از ۱۰۰ لاک پشت دریایی در ساحل روستای شیب دراز جزیره قشم اقدام به تخم گذاری کرده اند که این روند تا اواخر اردیبهشت ماه نیز ادامه دارد و طبق آمار ثبت شده، از هفته آینده بچه لاک پشت ها شروع به به دنیا آمدن کرده و راهی دریا می شوند.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در تشریح چگونگی تولید مثل لاک پشت های عقابی گفته بود: حدود ۸۰ درصد از تخم های این لاک پشت ها نطفه دار و رسیده و ۲۰ درصد فاقد نطفه و نارس است که به طور طبیعی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از تخم های نطفه دار به بچه لاک پشت تبدیل می شوند.

لاک پشت های دریایی نه تنها در خلیج فارس بلکه در آب های سراسر دنیا با خطر انقراض رو به رو هستند.
از دو گونه لاک پشت دریایی معمول در آب های اطراف جزیره قشم، گونه پوژه عقابی به شدت در معرض خطر انقراض و گونه لاک پشت سبز در معرض خطر انقراض در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) طبقه بندی شده اند.
گونه پوزه عقابی فقط برای تخم گذاری به سواحل این جزیره مراجعه می کند و گونه سبز در این جزیره به تغذیه و چرا مشغول است.  

پنج گونه از هفت گونه لاک پشت دریایی شناخته شده در دنیا، به خلیج فارس وارد می شوند که لاک پشت های سبز و عقابی از آن جمله اند، در این میان بالاترین آمار زادآوری لاک پشت های عقابی در جزیره قشم ثبت شده است.
به گزارش ایرنا، طرح حفاظت، تکثیر و رهاسازی لاک پشت عقابی (Hawksbill sea turtle) در جزیره قشم با مشارکت جامعه محلی روستای شیب دراز در دست اجرا است.
این طرح شامل افزایش آگاهی در زمینه فعالیت حفاظتی، تهیه برنامه گردشگری، اجتماعی، اقتصادی و فعالیت هایی از جمله تهیه لوح فشرده، کتابچه و فیلم های ویدئویی و تکثیر آنها است.

ثبت جزئیات مربوط به لاک پشت های مادر، تخم ها، دوره خروج از تخم (تفریخ) به همراه جزئیات مربوط به دما و رطوبت بخش هایی از این طرح است.
سواحل جنوبی جزیره قشم از جمله سواحل بکر با شیب ملایم است که سالانه میزبان صدها لاک پشت عقابی است که برای تخم گذاری به این منطقه می آیند.
پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) که یکی از ۲ گونه لاک پشت دریایی تخم گذار در ایران بوده و در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد، سه تا چهار سال یک بار در یک تا سه مرحله (به فاصله ۲ هفته) برای تخم گذاری به زادگاه خود باز می گردد.

لاک پشت پوزه عقابی همه ساله از طریق آب های آزاد وارد خلیج فارس شده و در سایت شیب دراز در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر قشم اقدام به تخم گذاری می کند.
پوزه این لاک پشت ها برای بیرون کشیدن غذا (اسفنج های دریایی) از لا به لای مرجان ها به شکل منقار عقاب درآمده و از این رو به لای پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.
محل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی بهمن ۱۳۹۰ با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر طبیعی به ثبت ملی رسید.
طرح حفاظتی این گونه از سال ۱۳۸۱ با حمایت اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، همکاری JEF/SGP (برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی) و گروهی از جامعه محلی به نام ناطوران خمیس در حال اجراست که در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از موفق ترین طرح های حفاظتی کشور و در سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از ۱۰ طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شد.
جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :