19 دی: مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این‌که‌ حوزه و روحانیت باید تلاش کند مانند همیشه مرجعیت علمی، معنوی، اخلاقی و اجتماعی را برای خدمت به مردم حفظ کند، گفت: پیام شهدای روحانی به ما طلبه‌ها آن است که حوزه انقلابی و در طراز تمدن اسلامی، باید به نیازهای نسل جوان و نیازهای بین‌المللی پاسخگو باشد.
آیت‌الله علیرضا اعرافی روز چهارشنبه در کنگره ملی چهارهزار شهید روحانی در مصلای قدس قم، افزود: ملت بزرگ و شریف ایران و محور مقاومت در چند دهه گذشته بهای سنگینی پرداخته‌اند؛ بیش از ۲۰۰ هزار شهید، بیش از ۵۰۰ هزار جانباز و ده‌ها هزار اسیر و آزاده و ترور و تحمل تحریم‌های ۴۰ ساله و هزاران سختی و مرارت را ملت بزرگ و عزیز ما تحمل کرده‌اند.
وی با طرح این پرسش که این بهای سنگین برای چه بود؟ اضافه کرد: اگر واقعه عاشورا را تحلیل کنیم خواهیم دید که امام حسین(ع) و یاران او که پاک‌ترین انسان‌ها بودند،‌ قربانی شدند؛ معلوم می‌شود هدف متعالی داشتند که این بهای سنگین پرداخته شد، این بهای سنگین شهدای سرافراز ما تحمل مرارت‌ها و سختی‌ها برای چیست؟ این بها برای اهداف کوچک، امروزی، منطقه‌ای، محدود و تک ساحتی نبوده‌است.
وی با بیان این‌که بهای مجاهدت نیروهای مسلح، بسیج و ملت بزرگ و محور، مقاومت انقلاب اسلامی بوده است، ادامه داد: تحقق گفتمان متعالی تمدنی، جهانی و تغییردهنده معادلات معرفتی در جهان، بهای مجاهدت طلاب، فضلا، اساتید، دانشجویان، دانش آموزان و بسیج سرافزار، زنان و مردان مجاهد ماست.
 اعرافی با اشاره به این‌که این شهدا آمده‌اند پیچ و مهره‌های فکر و معرفت عالم را تغییر دهند، ‌تصریح کرد: این انقلاب آمده‌است معادلات تمدن نوین غربی را به یک نگاه آسمانی و معرفتی مبدل کند، این پیام امام و شهداست؛ انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی در حوزه‌های علم، فرهنگ، دانش و ساحت‌های دیگر داشته است، اما روح انقلاب تغییر معادلات و پایه ریز گفتمانی معرفتی، جامع و نوین در عالم است.
وی بیان کرد: ملت ما امروز در معرض سنگین‌ترین تهاجم‌های بی‌نظیر تاریخ در همه قلمروهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قرار گرفته و ستاد کفر با همه توان به مبارزه پرداخته است؛ زیرا بهتر می‌دانند که در ایران اسلامی و رهبری گران‌قدر آنچه رازهایی نهفته است و باتمام وجود به مصاف شما آمده‌اند.
وی تاکید کرد: ما سختی‌های فراوانی داریم، اما تغییر معادلات قدرت، معرفت، علم،و دانش و فرهنگ دنیا نیاز به وحدت، همبستگی، جان‌فشانی، فداکاری و استواری در این مسیر نورانی دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این‌که شهدا ضامن پایداری و استقامت ما هستند، افزود: ‌امروز طلاب، اساتید و بزرگان ما آمده‌اند تا با اسلام، رسول خدا و امام صادق(ع) و امام عصر(عج) و شهدای گران‌قدرمان پیمان ایستادگی، مقاومت و پایداری در راه خدا ببندند.
وی اضافه کرد: عصر انقلاب اسلامی عصری جدید و تجربه‌ای کاملا تازه را برای ما آفرید، در این مرحله حداقل چهار هزار شهید حوزه همراه با ۲۰۰ هزار شهید ملت ایران نورافشانی می‌کند.
وی با تاکید بر این‌که‌ حوزه و روحانیت باید تلاش کند مانند همیشه مرجعیت علمی، معنوی، اخلاقی و اجتماعی را برای خدمت به مردم حفظ کند، افزود: روحانیت در عصر دفاع مقدس هم رزمنده و مبلغ و هم پشت جبهه گفتمان ساز بود و هم در حمایت لجستیکی از سپاه، بسیج، ارتش و نیروهای مسلح همراه و همگام بود.
اعرافی با بیان این‌که شهدای روحانیت طیف وسیع روحانیت را شامل می‌شوند، افزود: از طلبه سال اول تا فیلسوف و مجتهد عالی‌مقام، با نام و بین نام، با لباس و بی‌لباس در میان شهدای روحانی هستند.
وی اضافه کرد: از همه مذاهب امت اسلام روحانیت شهید داریم که از افتخارات بزرگ است؛ روحانیت شهید نقش معنوی و الگویی داشت، داوطلبانه و فعال در صحنه‌ها حضور داشت.
حوزه عصر انقلاب باید پیرو شهدا باشد
وی با تاکید بر این‌که حوزه عصر انقلاب باید پیرو شهدا باشد، گفت: پیام شهدای روحانی به ما طلبه‌ها آن است که حوزه انقلابی و در طراز تمدن اسلامی، باید به نیازهای نسل جوان امروز و نیازهای بین‌المللی پاسخگو باشد.
اعرافی افزود: شهدا ما را به پاسخگویی، فعالیت و جهاد علمی، حضور در صحنه‌های انقلاب، دفاع از انقلاب و ارزش‌های انقلابی و رهبری فرامی‌خوانند و ویژگی‌های چنین حوزه‌ای باید متمایز از حوزه عصر انزوا باشد.
وی تاکید کرد: باید با رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید پیمان تحصیل و جهاد علمی، سیاسی و اجتماعی ببندیم؛ چشمان باز و بصیرت عالی در شرایط گوناگون و فتنه‌ها وظیفه ماست
وی بیان کرد: پیام این اجلاس به مردم ایران و محور مقاومت این است که روحانیت بر همان اوصاف زهد، قناعت و مردمی بودن استوار و ممکن است استثنائات ناصحیحی باشد؛ اما منطق روحانیت، تواضع در برابر ملت و همراهی مردم در سختی‌ها و تنگنایی‌هاست؛ این ویژگی‌ها را ما با تمام وجود حفظ خواهیم کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: عمامه‌های خود را نشانه‌های مقاومت، کفن‌های خود و پرچم آمادگی برای ایثار و شهادت می‌دانیم؛ هر کس آماده ایثار و شهادت نیست حوزه جای او نیست، روحانیت لباس او نیست، این لباس یعنی جهاد، علم و دانش و تقوا، همه ما این سنت‌ها را باید استوار کنیم.
وی با تاکید بر این‌که پیام نهایی اجلاس به دشمنان امت اسلام و محور مقاومت است، تصریح کرد: امروز هم روحانیت، حوزه و دانشگاه و همه اقشار و نیروهای مسلح مانند عصر دفاع مقدس بلکه بیشتر در صحنه حاضر هستند، دشمنان راه به جایی نخواهند برد.
وی افزود: این ملت به فضل الهی در کنار رهبر معظم و فرماندهی کل قوا در مقابل شما و اهداف شوم شما خواهد ایستاد و به سوی آرمان‌های بلند حرکت خواهد کرد؛ مسوولان ما این مسیر را خواهند پیمود، امیدواریم این نشست و خون‌های پاک شهدا به ما توان مضاعف برای پیمودن این مسیر را عنایت بفرماید.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسه داران انقلاب اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنرانان این کنگره هستند.
همچنین نمایشگاه کنگره ملی چهار هزار شهید روحانی از ۳۰ اردیبهشت ماه در طبقه فوقانی مصلای قدس قم برپا شده و تا ۱۰ خردادماه سالجاری از ساعت ۹ صبح تا اذان ظهر و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ دایر است.
در این نمایشگاه معرفی و آثار ارزشمند شهدای روحانیت از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین شهدای مدافع حرم و شهدای ترور از جمله دو شهید اخیر در حرم مطهر رضوی به نمایش درآمده‌است.

  • نویسنده :
  • منبع :