19 دی: دادستان مرکز گلستان با احضار مدیران محیط زیست و منابع طبیعی استان دستور اکید رسیدگی به وضعیت گوزن های قرمز ایرانی در جنگل قرق را صادر کرد.
محمود اسپانلو در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در روزهای گذشته اخبار نگران کننده ای پیرامون وضعیت نامناسب زیستگاه مرال های ایرانی در استان گلستان منتشر شد که ما نیز در رصدهای رسانه ای دادستانی آن اخبار را دریافت کردیم، اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع دادستانی به موضوع وضعیت این زیستگاه که قدیمی ترین زیستگاه مرال ایرانی محسوب می شود ورود کرد.
وی با بیان اینکه نماینده ویژه دادستان برای بررسی وضعیت این زیستگاه به محل اعزام شد، افزود: در بررسی میدانی صورت گرفته متوجه شدیم که وضعیت نگهداری گوزن های قرمز ایرانی در جنگل قرق اصلا مناسب نبوده و این جانوران در شرایط نامناسبی به سر می برند.
دادستان استان گلستان با تاکید بر اینکه شرایط نگهداری و تغذیه این گوزن ها به گونه ای است که جمعیت این جانوران از ۳۶ راس در سالهای گذشته به ۷ راس در حال حاضر رسیده است، خاطرنشان کرد: امروز مدیران منابع طبیعی و محیط زیست استان را فراخواندیم که مکلف شدند در نخستین گام حداکثر تا پنج روز آینده برای تعمیر فنس های محل نگهداری این گوزن ها اقدام کنند. 
دادستان مرکز استان گلستان با اشاره به اینکه همچنین برای تامین علوفه مورد نیاز این حیوانات نیز بین منابع طبیعی و محیط زیست اختلاف وجود داشت، ادامه داد: در این جلسه مقرر شد زمین ۲۰ هکتاری که  برای کشت علوفه این گوزن ها اختصاص یافته بود، زودتر تعیین تکلیف شود.
اسپانلو از تشکیل پرونده ویژه از باب حقوق عامه برای پیگیری وضعیت این گونه جانوری ارزشمند و در معرض خطر در دادسرای مرکز استان خبر داد و گفت: پیگیری و رصد دادستانی تا زمان اطمینان از بهبود وضعیت این جانوران ادامه دارد.
گفتنی است؛ حدود نیم قرن پیش نخستین مرکز تکثیر و نگه داری مرال در کشور با هدف بقای نسل این گونه کمیاب در پارک جنگلی قرق گرگان تاسیس شد.

  • نویسنده :
  • منبع :