19 دی: مردم آمریکا این روزها همزمان با تداوم همه گیری ویروس کرونا و شیوع آبله میمون، در ترس و اضطراب بر سر شیوع بیماری دیگری هستند؛ بیماری هپاتیت آ که با توزیع توت‌فرنگی‌های آلوده به این بیماری در فروشگاه‌های عمده این کشور در حال شیوع است.
بر اساس گزارش‌ها، سازمان غذا و دارو و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا در حال  تحقیق روی دو برند توت فرنگی ارگانیک به دلیل ارتباط آنها با شیوع هپاتیت آ هستند.
این توت فرنگی ها در فروشگاههای آمریکا و کانادا به فروش رسیده است.
به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، دو برند توت فرنگی "فرش کامپو" و "اچ ای بی" که بین ۵ مارس تا ۲۵ آوریل خریداری شده است، نباید مصرف شود.
این توت فرنگی‌ها که از تاریخ مصرف آنها گذشته، در تعداد زیادی از فروشگاه های بزرگ آمریکا به فروش رسیده است.
به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، مواردی از ابتلا به هپاتیت آ در مصرف کنندگان این توت فرنگی ها در کالیفرنیا، مینه سوتا و کانادا گزارش شده است.
حداقل ۱۷ مورد بیماری و ۱۲ مورد بستری در بیمارستان به دلیل مصرف این توت فرنگی ها تاکنون در سراسر آمریکا ثبت شده است.
«هپاتیت آ» یک ویروس بوجود آورنده التهاب کبد است و از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی است. این بیماری توسط یک ویروس شدیدا آلوده کننده و مسری و از طریق خوردن آب و غذای آلوده یا تماس نزدیک در خانواده، اردوگاه‌ها و مراکز عمومی منتقل می‌شود.
سالانه بیش از دو میلیون مورد ابتلای جدید و علامت دار «هپاتیت آ» در جهان گزارش می‌شود.
علائم بیماری در افراد بالغ شدیدتر از کودکان است. بیماری در کودکان در اکثر موارد بدون علامت بوده یا بسیار خفیف می‌باشد. اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی، علامتی دال بر بیماری ندارند و بیماری آن‌ها با انجام آزمایشات روتین مشخص می‌شود. در تعدادی از بیماران نیز علائم حاد بیماری وجود دارد.
علائم بالینی شامل: خستگی، بی اشتهایی، ضعف، سردرد، شکم درد، تب، تهوع و استفراغ، درد مفاصل و گاهی اسهال است. علائم بیماری معمولا بعد از یک دوره نهفتگی ۳۰ روزه ظاهر می‌شوند و بعد از آن علائم شبیه ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا، زرد و تیره شدن ادرار، تغییر رنگ مدفوع به رنگ خاک رس (رنگ پریده) و تغییر رنگ چشم ها و پوست به زردی ظاهر می‌شوند. این علائم مختص یک هپاتیت نبوده و در همه انواع هپاتیت دیده می شود.
گاهی خارش جزء علائم آزار دهنده در بیماران می‌باشد. سرفه، اسهال و کهیر جزء علائم کمتر شایع بیماری است. در ۹۵ درصد موارد بیماری هپاتیت حاد، علائم بیماری معمولا دو هفته به طول می‌انجامد و پس از بروز علائم، ویروس‌های موجود در مدفوع بیمار کاهش یافته و شانس انتقالشان به دیگران خیلی کم می‌شود. اگرچه در موارد نادر ممکن است مزمن شود.

  • نویسنده :
  • منبع :