19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون بیش از ۲۲ روز ناسالم بوده است، تصریح کرد: تعداد روزهای ناسالم در مدت مشابه سال گذشته، ۶ روز بوده و این آمار نشان دهنده بدتر شدن وضعیت و زنگ خطری جدی برای ادامه روند کنونی است.
سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در برنامه مردم و مسئولین بیان کرد: امروز محیط زیست به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده و متأسفانه دهه ها غفلت از این موضوع خطیر و حساس، چالش ها و معضلات بسیاری را بوجود آورده است.
وی با اشاره به شرایط خاص اکولوژیکی استان قم، تصریح کرد: قم با وجود شرایط نامناسب آبی، خشکسالی و وسعت اندک جغرافیایی، توان تحمل بارگزاری بیش از حد صنعتی و جمعیتی حال حاضر را نداشته و همین امر سبب بروز مشکلاتی شده که سلامت مردم را با مخاطره مواجه کرده است.
وی همچنین قطع حقابه های زیست محیطی استان قم را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز با خشکسالی مستمر و قطع حقابه ها، تالاب های قم از فرصتی ارزشمند، به تهدیدی بالقوه تبدیل شده و در اراضی پیرامون تالاب ها، کانون های فعال گرد و غبار شکل گرفته است که با کمترین وزش باد، ریزگردها را به کام مردم می فرستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون بیش از ۲۲ روز ناسالم بوده است، تصریح کرد: تعداد روزهای ناسالم در مدت مشابه سال گذشته، ۶ روز بوده و این آمار نشان دهنده بدتر شدن وضعیت و زنگ خطری جدی برای ادامه روند کنونی است.
وی با اشاره به برخی معضلات واحدهای آلاینده صنعتی به ویژه در بخش سلفچگان قم، تصریح کرد: کنترل و پایش واحدهای صنعتی در تمامی نقاط استان با حضور کارشناسان این اداره کل به صورت شبانه روزی انجام می شود و با موارد تخلف و ایجاد آلودگی به هر نحو به شدت برخورد خواهد شد.
موسوی با اشاره به کمبودها و محدودیت های شدید سازمان حفاظت محیط زیست، بهبود وضعیت زیست محیطی استان قم را مستلزم همکاری و مشارکت تمامی سازمان ها و نهادهای ذیربط دانست و گفت: همانطور که رئیس جمهور محترم، توسعه را فرع بر محیط زیست می دانند، همه دستگاه ها باید حفظ محیط زیست را اولویت خود بدانند.
وی در پایان با اشاره به درپیش بودن هفته محیط زیست، برخی برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: بهره برداری از سایت پسماند ویژه و صنعتی استان و برگزاری همایش ملی روز محیط بان در شهر مقدس قم از مهمترین این برنامه‌هاست که انجام خواهد شد.


  • نویسنده :
  • منبع :