19 دی: فاتح بیرول به مجله اشپیگل آلمان گفته است که اروپا به دلیل محدودیت عرضه در بازارهای نفت، ممکن است با کمبود سوخت در تابستان امسال روبرو شود.
مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد: هنگامی که فصل تعطیلات در اروپا و آمریکا فرا برسد، تقاضا برای سوخت افزایش پیدا خواهد کرد. در آن زمان ممکن است شاهد کمبود سوختهایی نظیر دیزل، بنزین یا کروسن به خصوص در اروپا باشیم.
بیول هشدار داد که بحران انرژی فعلی بسیار بزرگتر از شوکهای نفتی دهه ۱۹۷۰ است که مدت طولانی‌تری ادامه پیدا خواهد کرد. در آن زمان فقط بحران مربوط به نفت بود اما اکنون بحران نفتی، بحران گازی و بحران برق را به صورت همزمان داریم.
بحران انرژی در پاییز سال ۲۰۲۱ آغاز شد اما حمله نظامی روسیه به اوکراین، این بحران را به دلیل واهمه بازار از مختل شدن عرضه انرژی روسیه تشدید کرد. همزمان، دولتهای غربی تحریمهای به شدت محدودکننده‌ای را علیه روسیه در واکنش به جنگ در اوکراین اعمال کردند.
سران اتحادیه اروپا روز دوشنبه با کاهش ۹۰ درصد از واردات نفت از روسیه تا پایان امسال موافقت کردند که شدیدترین تحریم اعمال شده از سوی این بلوک علیه مسکو به تلافی حمله سه ماهه پیش به اوکراین است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، تغییر جریانهای نفت، به ظرفیت کمتر پالایش جهانی اضافه شده است و به افت ذخایر فرآورده‌های نفتی از جمله ذخایر آمریکا منتهی شده است. ظرفیت پالایش در سطح جهانی و در آمریکا اکنون چند میلیون بشکه در روز کمتر از دوران پیش از پاندمی کووید است.
حدود یک میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش در آمریکا از زمان آغاز پاندمی، به طور دائمی غیرفعال شده است و پالایشگاه‌ها یا ترجیح داده‌اند تاسیساتشان را از دست بدهند یا آنها را به پایگاههای تولید سوخت زیستی تبدیل کنند. در سطح جهانی ظرفیت پالایش محدودتر شده است، به خصوص پس از این که خریداران غربی از جمله آمریکا اعلام کردند دیگر نفت VGO و سایر فرآورده‌های لازم برای پالایش نفت و تولید بنزین، دیزل و سوخت جت را از روسیه خریداری نخواهند کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :