19 دی: نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس اتمی در سخنانی مدعی شد که "درخواست‌های خارج از برجام ایران" دلیل عدم احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بوده است.
به گزارش العربیه، «لورا هول‌گیت» نماینده آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین این ادعا را روز سه‌شنبه در نشست فصل شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد.
وی بدون اشاره به اقدام یکجانبه واشنگتن در خروج از برجام و تداوم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، گام‌های متقابل ایران برای کاهش تعهدات برجامی را مرور و ادعا کرد: ما در تلاش‌های خود برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، که ابزاری حیاتی برای رسیدگی به نگرانی‌های دیرینه جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است، ثابت قدم مانده‌ایم.
او در ادامه تاکتیک مقصرنمایی ایران مدعی شد: ما به صراحت اعلام کرده ایم که آماده اجرای سریع بازگشت متقابل به برجام هستیم و آنچه ما به آن نیاز داریم شریکی مشتاق در ایران است.
این دیپلمات آمریکایی بر همین اساس ادعا کرد: ایران باید درخواست‌های لغو تحریم‌هایی را که به وضوح فراتر از برجام است و اکنون مانع از انعقاد توافق می‌شود، کنار بگذارد. اگر بخواهد به ما بپیوندد، بازگشت متقابل به اجرای برجام یک دستاورد مهم دیپلماسی بین‌المللی خواهد بود و نشان‌دهنده فرصت جدیدی برای ایجاد تضمین‌های لازم در مورد برنامه هسته‌ای ایران در آینده خواهد بود.
هول‌گیت که به همراه نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام، ساعاتی پیش قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای حکام ارائه کرد که در نتیجه آن بازگشت به توافق هسته ای پیچیده‌تر خواهد شد، ادعا کرد: ما آماده هستیم تا تحریم‌های لازم برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات برجام را به منظور تضمین این دستاورد فراهم کنیم. درصورتی که ایران مایل باشد، ما متعهد به همکاری با متحدان و شرکای خود برای دستیابی کامل به این نتیجه هستیم، در صورتی که ایران مایل به انجام آن باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :