19 دی: سازمان ملل اعلام کرد تاکنون بیش از چهار هزار نفر در جنگ اوکراین کشته و بیش از ۵ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی افزود: جنگ همچنان تلفات مستقیم و وحشتناکی بر اوکراینی ها دارد.
سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است که تا روز گذشته ۴ هزار و ۲۵۳ مرد، زن و کودک در اوکراین کشته و بیش از ۵ هزار نفر دیگر مجروح شده اند.
دوجاریک افزود: بیش از نیمی از این تلفات در استان دونتسک و لوهانسک ثبت شده و در این دو استان شدیدترین درگیری‌ها هم اکنون در حال وقوع است.
سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: سازمان ملل، همراه با شرکای خود در اوکراین، به کمک های بشردوستانه به افراد بیشتر ادامه می دهد و تا امروز به ۷.۸ میلیون نفر در سراسر اوکراین کمک کرده است.
وی همچنین گفت که از ۲.۲۵ میلیارد دلار بودجه درخواستی برای کمک به اوکراین، ۱.۶۲ میلیارد دلار یا ۷۲ درصد توسط اهدا کنندگان بین المللی تامین شده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.
جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.
"ینس استولتنبرگ" دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد تبدیل جنگ اوکراین به نبردی فرسایشی هشدار داده است.

  • نویسنده :
  • منبع :