19 دی: وزارت امور خارجه عربستان با صدور بیانیه ای،ضمن استقبال از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران، از تهران خواست به تعهدات خود در توافق با آژانس عمل کند و همکاری لازم برای حل مسائل باقی‌مانده را انجام دهد.
به گزارش ایندیپندنت، در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان آمده است: «عربستان سعودی از ایران می‌خواهد بدون تاخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را در انتقاد از آنچه "همکاری نکردن ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" خواند، با اکثریت آرا تصویب کرد. این قطعنامه که آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس آن را ارایه داده بودند، با مخالفت روسیه و چین، دو عضو برجام و طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران مواجه شد.
قطعنامه سه کشور اروپایی عضو برجام و ایالات متحده آمریکا علیه ایران که ساعاتی پیش در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به تصویب رسید، نه تنها به لحاظ حقوقی جایگاهی در نظام و رژیم‌های سازمان‌های بین‌المللی ندارد، که از نظر کارشناسان، غیرضرور و اطلاق واژه ضد ایرانی به آن اغراق‌آمیز است.
زمزمه‌ها برای صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از هفته پیش آغاز شد که مدیرکل آژانس با انتشار گزارشی شتابزده و یکسویه ادعا کرد ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده ناتوان بوده است.
  • نویسنده :
  • منبع :