19 دی: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و به رغم این اقدام تخریبی واشنگتن و متحدان اروپایی اش مدعی شدایالات متحده آمریکا همچنان متعهد به بازگشت به برجام است .
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش از بانیان این قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است، مدعی شد ایران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و  به سوالات آژانس پاسخ های فنی معتبر ارائه دهد.
وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اظهار داشت: روز گذشته ما با اکثریت قاطع اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابراز حمایت از ماموریت ضروری آژانس برای نظارت بر مواد هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه هسته‌ای همراه شدیم.ایران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به سوالات آژانس پاسخ های فنی معتبر ارائه دهد.این تنها راه کنارگذاشتن مسائل پادمانی از دستور جلسه شورای حکام است.
وزیر خارجه دولت دموکرات جو بایدن ادعا کرد این قطعنامه در مرکز ضوابط آژانس و تعهدات پایه ای ایران تحت پیمان منع اشاعه سلاح های اتمی (ان پی تی) است و در مورد برجام نمی باشد.
بلینکن به رغم این اقدام تخریبی واشنگتن و متحدانش مدعی شد: آمریکا همچنان متعهد به بازگشت مشترک به پایبندی به برجام است. ما آماده ایم یک توافق را بر اساس دستاوردهای مذاکره شده با مشارکت متحدان اروپایی خود در ماههای گذشته نهایی کنیم.
وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن و سنگ اندازی ها در مسیر مذاکرات وین برای لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران مدعی شد: چنین توافقی از ماه مارس در دسترس است اما تنها زمانی می توانیم آن را نهایی و اجرا کنیم که ایران خواسته های اضافی خود را که خارج از برجام هستند،کنار بگذارد.
بلینکن به رغم آنکه ایران همواره حسن نیت خود را در تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داده است، مدعی شده است: متاسفانه پاسخ اولیه ایران به اقدام شورای حکام رسیدگی به عدم همکاری و شفافیت که منجر به گزارش منفی مدیرکل آژانس اتمی و نگرانی های جدی در شورای حکام شد، نبوده است و این کشور در مقابل به تهدید برای انجام اقدامات تحریک آمیز بیشتر هسته ای و کاهش بیشتر شفافیت روی آورده است.
وزیر امور خارجه آمریکا در تداوم سیاست های شکست خورده فشار حداکثری واشنگتن و به رغم شعار رویکرد دیپلماسی دولت جو بایدن در قبال ایران تهدید کرد: چنین گام هایی سازنده نیست و تلاش های ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده تر می کند. تنها نتیجه چنین مسیری گسترش بحران هسته ای و انزوای اقتصادی و سیاسی بیشتر ایران خواهد بود.
بلینکن در عین حال اظهار داشت که ما همچنان از ایران می خواهیم به جای این اقدامات، دیپلماسی و کاهش تنش ها را انتخاب کند.
در رأی‌گیری چهارشنبه شب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید. جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح و محکوم کرد.
وزارت امور خارجه ایران درپی تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس اعلام کرد: این قطعنامه براساس گزارش شتابزده و غیرمتوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته و نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در برنخواهد داشت. 
وزارت امور خارجه ایران بامداد پنجشنبه در پی تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می‌کند.
وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیچ‌وجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.
این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد. چین و روسیه پیش‌تر مخالفت جدی خود را با قطعنامه ضد ایرانی اعلام کرده بودند.
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد و تأکید کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.
علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند؛ اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.
این در حالی است که دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.
دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و در تازه ترین اقدام نیز  همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست.


  • نویسنده :
  • منبع :