19 دی: یک تحلیلگر سیاسی عراقی در واکنش به تهدیدات نائب رئیس پارلمان این کشور علیه ایران و ترکیه با اشاره به اینکه برخی طرف های سیاسی عراقی از جمهوری اسلامی ایران کینه به دل دارند گفت: این اقدامات نشان دهنده دخالت سفارت آمریکا در ترسیم سیاست های برخی احزاب عراقی است.
قاسم سلمان العبودی، تحلیلگر عراقی در مقاله ای که در خبرگزاری براثا منتشر شد نوشت: حاکم الزاملی، نائب رئیس پارلمان عراق در اقدامی بسیار عجیب تهدیدات و وعده و وعیدهایی را مطرح کرد که البته در آن‌ها موفق نبود، وی به دلیل کاهش آب‌های عراق که از ایران و ترکیه وارد می شوند  این کشورها را "جرم انگاری" تهدید کرد و این تهدیدات وی با الگوبرداری از "جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی" است.
این تحلیلگر نوشت: به نظر می‌رسد که این پارلمانی کهنه کار نمی داند که آب های دجله و فرات از خاک ترکیه سرچشمه می گیرد و آب هایی که از ایران به سمت ما می آیند تنها در فصل زمستان بوده و به طور کلی 7 درصد از آب های وارده به عراق را تشکیل می دهد.
وی خطاب به الزاملی نوشت: جناب نماینده شما به چه حقی تهدید می کنید درحالی که حجم مبادلات تجاری میان عراق و ایران و ترکیه از مرز 30 میلیارد دلار عبور کرده است؟ ما بر این باوریم که حق آبه عراق از طریق گفت وگو های سازنده و توافقات موجود میان عراق و آن کشورها محقق می شود. این تهدیدات باید متوجه ترکیه می شد زمانی که به بهانه حزب کارگران کردستان که آنکارا آن را تروریستی می داند، وارد خاک عراق شد. راه دیگری نیز وجود دارد که کانال های دیپلماتیک می توانند آن را به کار گیرند و با ترکیه تبادلات تجاری انجام نشود و همچنین آنکارا را به عدم صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان ترکیه تهدید و آن کشور را از درآمدی که از این طریق به دست می آورد را محروم کنند.
العبودی در ادامه نوشت: اما تهدید کردن ایران که با قیمت بسیار پایین و با قسط بندی از سیستم برق عراق حمایت می کند نشان دهنده اقدامات پنهان علیه کشوری است که از زمان سقوط نظام سابق تا به امروز در جنگ با تروریست ها از عراق حمایت کرده است. ما بر این باوریم که برخی طرف های سیاسی در عراق از جمهوری اسلامی ایران کینه به دل دارند و این کینه بر اساس برخی شرایط و مراحل آشکار و پنهان می شود. این اقدامات علیه ایران ما را به سوی دخالت های سفارت آمریکا در ترسیم سیاست های برخی احزاب سوق می دهد، علاوه بر این اکنون مساله به تنگنا و بن بست رسیدن مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا وجود دارد و چه بسا اظهارات الزاملی در این مرحله زمانی هدفمند و با دستور سفارت آمریکا بوده باشد و هدف از آن فشار آوردن آمریکا به ایران است. این نماینده ترکیه را نیز شریک این تهدیدات کرد که به مردم عراق بگوید که وی به دنبال حفظ منابع آبی عراق و حفظ منافع این ملت است.
این تحلیلگر عراقی نوشت: جناب نماینده این راهش نیست، راه های دیپلماتیک اینگونه نیست زیرا پیوند دادن میان "جرم انگاری تعامل با دشمن وحشی و مجرم خواندن کشورهای مستقلی مانند ایران و ترکیه، به طور آشکار نشان دهنده ناآگاهی از شایستگی دیپلماتیک است. بهتر بود که ترکیه را تهدید کنید که سرزمین های گسترده ای از عراق را اشغال کرده است و حقوق ملت عراق و حق آبه این کشور را مطالبه می کردید. علاوه بر این نمی توان کمبود آب عراق که به طور عمد از سوی ترکیه قطع شده است را به آب های فصلی که از ایران می آید ربط داد.
نویسنده در پایان آورده است: نظر شخصی من این است که این اظهارات نشان دهنده عدم درک امور است و چه بسا تنها علیه ایران باشد وگرنه ایران چه جرمی مرتکب شده است تا به طور علنی تهدید شود و تعامل تجاری با آن جرم خوانده شود، این درحالی است که عراق نیاز مبرمی به تلاش های این کشور دارد؛ کشوری که نه در جنگ و نه در صلح پشت ملت عراق را خالی نکرد و بهترین دلیل برای اثبات این مساله این است که بهترین فرماندهانش در خاک عراق به شهادت رسیدند.
بر اساس اعلام برخی رسانه ها، حاکم الزاملی، نایب رئیس پارلمان عراق و عضو جریان صدر اخیرا در کنفرانس خبری مدعی شد که اگر ترکیه و ایران قطع آب علیه عراق را متوقف نکنند، ناچار خواهیم شد که در پارلمان قانونی مبنی بر جرم دانستن تبادل تجاری و اقتصادی با این دو کشور  همجوار صادر کنیم.
وی گفت:همان گونه که پارلمان عراق ناچار شد قانون جرم دانستن رابطه با رژیم صهیونیستی را تصویب کند، اگر روند قطع آب علیه عراق ادامه یابد، شاید پارلمان ناچار به تصویب قانون جرم دانستن تبادل تجاری و اقتصادی با ایران و ترکیه را صادر کند.
وی همچنین گفت که ترکیه ۸۰ درصد آب را علیه عراق بسته و ایران نیز بدون همکاری در زمینه پرونده آب، مسیر چهار رود مرزی را به داخل ایران منحرف کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :