19 دی: معاون امور زایرین استاندار قم گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۱۶۲ درصد افزایش ورودی مسافران را در پیک‌های مناسبتی نسبت به سال پیش داشته‌ایم و در پایان هفته‌ها نزدیک به ۸۰ درصد ورودی به استان قم را شاهد هستیم.
ابوالقاسم مقیمی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در مقایسه با آمار قبل از ایام کرونا، حدود ۴۰ درصد افزایش زایر و مسافر را در شهر قم شاهد هستیم که میزان ماندگاری این مسافران به همین تناسب افزایش پیدا کرده و میزان ماندگاری زایران تا ۱۲ ساعت افزایش یافته است.
وی افزود: بیش از ۷۵ درصد واحدهای اقامتی استان در ایام دهه کرامت به زایران غیرایرانی از جمله کشورهای عراق، پاکستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان و حوزه خلیج فارس اختصاص پیدا کرد و آمار میزبانی زایران با توجه به پایان دوران کرونا به صورت چشمگیری افزایش یافته است.
معاون امور زایرین استاندار قم خاطرنشان کرد: با بازگشایی مرزهای زمینی و تبادل بین‌مرزی با کشورهای مجاور این آمار به صورت تصاعدی افزوده خواهد شد.  
وی گفت: در پیک های مسافرتی به ویژه در نیمه شعبان، روزهای ۱۴ و ۱۵ خردادماه و عید نوروز؛ روزانه ورود بیش از ۱۵۵ هزار وسیله نقیله به استان قم را تجربه کردیم که این آمار با توجه به وضعیت پارکینگ های موجود بسیار نگران‌کننده است.
وی با اشاره به مصادف بودن دهه کرامت امسال با ایام ۱۴ و ۱۵ خرداد افزود: برای میزبانی از خیل عاشقان اهل بیت(ع)، تمهیداتی ویژه ای از جمله استفاده از بقاع متبرکه امامزادگان(ع)، مسجدها، حسینیه ها و مدرسه ها برای اسکان مسافران اندیشیده شد و میزبانی ویژه ای را از سوی حرم مطهر بانوی کرامت و مسجد مقدس جمکران در پذیرایی از زایران گرامی صورت پذیرفت.
معاون امور زایرین استاندار قم تاکید کرد: در این ایام همچنین کارگروه های متعددی همچون کارگروه تنظیم بازار، اسکان، بهداشت و درمان، نظارت، امداد و نجات و ترافیک تشکیل شد.   
وی افزود: زایران در کنار زیارت بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) و حضور در مسجد جمکران؛ در این مدت از مرکزهای فرهنگی و تفریحی دیگری مانند موزه فاطمی (حرم مطهر حضرت معصومه(س))، بیت امام خمینی(ره) در میدان روح الله، خانه‌موزه شهیدان زین الدین، باغ پرندگان، تله‌ستیژ، شهربازی و مراکز تفریحی بوستان ها بهرمند شدند.
وی تصریح کرد: تلاش کردیم تا فضای مناسبی را در این ایام برای زایران حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) فراهم سازیم و ضمن ارایه خدمات مطلوب به زایران، خاطره خوبی برای ایشان از شهر قم به یادگار بماند.  
مقیمی بیان کرد: با توجه به پایان دوره کرونا؛ از نیمه شعبان، خیل مشتاقان زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و سایر بقاع متبرکه امامزادگان(ع) و حضور در مسجد جمکران را شاهد هستیم.
  • نویسنده :
  • منبع :