19 دی: وزیر آموزش و پرورش از اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران درسی دانش آموزان در دوران کرونا، در تابستان امسال به ویژه در مناطق دور دست و نیز آغاز طرح تغذیه رایگان دانش آموزان از سال آینده خبر داد.

یوسف نوری در جلسه شورای اداری شهرستان‌های شاهین‌شهر، میمه و برخوار از اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران درسی دانش آموزان در دوران کرونا و در تابستان امسال به ویژه در مناطق دور دست خبر داد و اظهار کرد: یکی از جنبه‌های مردمی بودن دولت همین موضوع است و باید دلیل تعطیلی کارخانه‌ها، آلودگی و مشکلات دیگر را بررسی کنیم تا با مشارکت سایر دستگاه های اداری، نظامی، فرهنگی و علما برای حل آنها برنامه ریزی کنیم.

وی با تاکید بر لزوم خودداری از اختلاف در جامعه علوی، گفت: در جامعه علوی و اسلامی هیچ‌کس با دیگری اختلاف ندارد مگر اینکه بر اساس "رحما بینهم" عمل نکنیم.

وی همسان سازی حقوق کارکنان دولت را دستور کار دولت سیزدهم عنوان و خاطرنشان کرد: این موضوع باید با الگویی اجرا شود که به سرنوشت قانون مدیریت خدمات کشوری دچار نشود

وزیر آموزش و پرورش با بیان فعالیت ها و تلاش هایی که دولت سیزدهم در راستای ارتقای نظام تعلیم و تربیت داشته است، اظهار کرد: قانون رتبه‌بندی معلمان در دولت تصویب شده و مراحل کاری آن در حال انجام است و طرح تغذیه رایگان دانش آموزان  نیز از سال آینده آغاز خواهد شد. 

وی با اشاره به اجرای ۲۱۰۰ سالن و زمین چمن ورزشی در مدارس سراسر کشور افزود: دولت در سفرهای استانی ۱۰ برابر بودجه شهرستان ها را به آن اختصاص می دهد.

اختصاص ۷۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه سالانه برای مدرسه سازی 

نوری اختصاص ۷۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه سالانه آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه را از دستاورد سفرهای استانی دانست و اظهار کرد: این اعتبار سه برابر اعتبار سال گذشته بود و خیران نیز بخش اعظم حمایت از آموزش و پرورش را بر عهده دارند.

وی، ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت را گام درستی در زمینه کاهش بیکاری فارغ التحصیلان بیان کرد و ادامه داد: دولت مصمم به تسهیل گری است و تا پیش از این در رتبه ۱۲۷ تسهیل در جواز کسب و کار در دنیا قرار داشتیم و باید برای بهبود این شرایط در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی تلاش کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از تلاش معلمان در دوران کرونا، یادآور شد: آموزش و پرورش متعلق به همه مردم است و باید با مشارکت همه مردم و دستگاه ها به فعالیت های خود از جمله اجرای سند تحول بپردازد؛ همچنین باید ارتباط بیرونی این وزارتخانه مناسب باشد تا به اهداف نظام تعلیم و تربیت دست یابد.

دولت سیزدهم تاکنون استقراضی نداشته است

نوری پرداخت حقوق تا قبل از دولت سیزدهم را از محل استقراض دانست و تاکید کرد: دولت سیزدهم هیچ استقراضی انجام نداد، اما حقوق را با وجود تاخیر، بدون استقراض پرداخت می‌کند که باید بدین خاطر از کارکنان دولت عذرخواهی کرد.

وی همچنین دومین چالش دولت در روزهای آغازین را همه‌گیری کرونا عنوان کرد و افزود: با اینکه بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل بود و تامین واکسن به موضوعات دیگری گره خورده بود اما به سرعت واکسن تولید و تامین شد. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیب‌های تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در دوران کرونا، گفت: در مدت دو سال دانش‌آموزان را به فضای مجازی روانه کردیم و به محض بازگشایی مدارس با برخی انتقادات روبه‌رو شدیم، اما امتحانات برگزار شد و قرار است برای عقب ماندگی‌های دوران کرونا، برنامه‌هایی در تابستان اجرا شود.

نوری در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در کلام محاوره، امام رضا (ع) را رئوف می‌نامیم اما لقب ایشان عالم آل محمد (ص) است، زیرا با حضور ایشان در ایران، علومی که پیشتر پدید آمده بود به این کشور انتقال یافت، خاطر نشان کرد: حضرت فرستادگانی به تمام نقاط ایران اعزام می‌کرد تا علاوه بر ترویج دین اسلام و مکتب تشیع، استکبار ستیزی در برابر ظالمان را در دستور کار قرار دهد. 

وزیر آموزش و پرورش یکی از برکات نظام تشیع را حضور حضرت فاطمه معصومه (س) در قم دانست و گفت: از برکات این حرکت مقدس، شکل‌گیری حوزه‌ای است که شخصیتی مانند امام خمینی (ره) در آن پرورش یافت و نظام جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کرد و در حوزه مشهد مقدس اشخاصی مانند رهبر معظم انقلاب پرورش یافتند و سبب قدرتمندی ایران در جهان شده‌اند.

وی ادامه داد: نقش آفرینی ایران در برابر تمام قدرت‌های جهان حاصل نظام جمهوری اسلامی است؛ البته اکنون ضعف‌هایی وجود دارد، اما به طور کلی جمهوری اسلامی در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش‌آفرینی کرده است.

نوری با ابلاغ سلام رئیس جمهور به مردم شهرستان شاهین‌شهر، تاکید کرد: فعالیت‌های بسیاری باید انجام شود، اما فرصت‌ها را نیز باید در نظر بگیریم و در هنگام انجام وظایف موثر واقع شویم. اگر در مشکلات گذشته توقف کنیم، پایین‌تر خواهیم رفت بنابراین لازم است با آینده‌نگری به حرکت ادامه دهیم.

بنا بر گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالش های مهم دولت، گفت: یکی از چالش‌های پیش روی دولت جدید بدهی‌هایی بود که از گذشته مانده بود که دولت با صرفه جویی، تجمیع، ارتباط بیرونی و فروش نفت این بدهی ها را پرداخت کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :