19 دی: نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا گفت که امضای قرارداد همکاری و اقدام مشترک بیست ساله با ایران یک موضوع فوق العاده مهم است.
 مادورو در گفت‌وگوی اختصاصی با المیادین که بامداد سه‌شنبه منتشر شد، افزود: از ایران بازگشته‌ام اما از توسعه علمی و فناوری در ایران بسیار در حیرت هستم.
 وی افزود که رییس جمهوری ایران بر تعامل همه جانبه و همبستگی علمی و تکنولوژیک میان دو کشور تاکید کرده است.
رئیس جمهوری ونزوئلا تصریح ساخت: خواستار صلح برای ملت ایران، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و تمام ملل منطقه (خاورمیانه) هستیم.
مادورو با بیان اینکه جهان تازه‌ای متولد شده است، گفت: ما عملاُ درباره تولد جدید انسانیت صحبت می‌کنیم که همه به سمت آن در حال حرکت هستیم.
وی ادامه داد: موضع همیشگی ونزوئلا در قبال مسأله فلسطین، تأیید حق تاریخی آنان در استقلال ارضی این ملت است.
مادورو ادامه داد: مخالف تهدید به جنگ و خشونت علیه مردم فلسطین هستیم.

قدردانی از کشورهای حوزه کارائیب
مادورو در بخش دیگری از سخنانش از موضع متحد کشورهای حوزه کارائیب در قبال تصمیم آمریکا برای کنار گذاشتن کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا از نشست لس آنجلس قدردانی و تشکر کرد.
وی با بیان اینکه جهان تازه‌ای متولد شده است، تاکید کرد: ما عملاُ درباره تولد جدید انسانیت صحبت می‌کنیم که همگی به سوی آن در حرکت هستیم.
رییس جمهوری ونزوئلا به سفر خاورمیانه‌ای خود اشاره کرد و افزود: در این سفر، گرمای بشریت را احساس کردم که تنها مربوط به شخص مادورو نبود، بلکه تحسین برانگیز بودن مردم ونزوئلا بود.
مادورو، ویژگی جهان جدید را بدون امپراتوری‌های سلطه‌گر دانست و گفت: در این جهان، هیچ کس به تنهایی پلیس و قاضی نیست. 
وی اظهار کرد: ما خواستار جهانی هستیم که همه با یکدیگر برابر باشند و صرف نظر از وسعت و بزرگی کشور و حکومت، به هم احترام بگذارند.
دیگر خواسته مادورو، وجود جهان چند قطبی است که در راستای توسعه اقتصادی و علمی تلاش کند.
وی همچنین خبر داد که در مذاکرات اخیرش با رهبران کشورها، اجماع جدیدی را احساس کرده که درباره نوعی زایش و تولد جدید بشریت است.
مادورو ادامه داد: اجماع جدیدی در قرن حاضر متولد شده که درباره نیاز جهان به صلاح و توافق است.
افول امپراطوری ها
مادورو در بخش دیگری از سخنان خود به فروپاشی امپراتوری‌ها پرداخت و گفت: سلطه امپراطوریهای جهان در مرحله فروپاشی قرار دارد و کشورهای جدیدی در نظام جهانی ظهور کرده‌اند.
وی تاکید کرد: دیگر این امکان وجود ندارد که یک کشور بر این اساس که یک قدرت سلطه طلب است، بتواند فرمان صادر کند.

جنگ اوکراین
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به تحولات اوکراین اشاره کرد و افزود: نمی‌دانیم افزایش تنش در جنگ سیاسی و نظامی اوکراین، ما را به کجا خواهد برد.
مادورو این جنگ را تنها یک جنگ نظامی داخلی ندانست بلکه خاطرنشان کرد که این جنگ، یک جنگ جهانی و اقتصادی و دارای اثرات سیاسی و دیپلماتیک است.
وی به تمایل شدید غرب برای انتقام از مسکو اشاره کرد و گفت: تنها خواسته و تمایل نخبگان آمریکا و اروپا، حرص و ولع آنها برای انتقام از روسیه است.
رئیس جمهوری ونزوئلا با بیان اینکه امپراطوریها اقدام به کاشتن بذر نفرت کرده‌اند، تأکید کرد: ملل جهان بیش از هر زمان دیگری در مقابله با جریان های القای ترس و نفرت که به توجیه جنگ افروزی می پردازند، دارای بیداری نقدی شده‌اند.
وی، مردم کشورش را قربانی امپریالیسم آمریکا دانست و گفت: به همین دلیل ما مبارزه می‌کنیم. ما ملت مقاومی هستیم. ما بخشی از جهان چند قطبی هستیم و در خط مقدم قرار داریم.
وی ادامه داد: ما انتخاب کردیم که پیش‌قدم ساخت جهان جدید برای انسانیت جدید باشیم.
مادورو در سفر خاورمیانه اخیر خود با دیدار از ایران و قطر، با مقامات بلندپایه این دو کشور دیدار و گفت وگو کرده بود.


  • نویسنده :
  • منبع :