19 دی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود درباره ایران ادعا کرده است که ایران برای افزایش غنی‌سازی در تاسیسات هسته ای فردو آماده می‌شود.
به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره ایران ادعا کرده است که ایران برای افزایش غنی‌سازی در تأسیسات هسته‌ای فردو آماده می‌شود.
رویترز در گزارش خود ادعا کرده است: «گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل که روز دوشنبه توسط رویترز مشاهده شد، نشان داد که ایران با آماده شدن برای استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تأسیسات زیرزمینی فردو خود که می‌تواند به آسانی بین سطوح غنی سازی تغییر ایجاد کند و غنی سازی اورانیوم خود را افزایش دهد.»
در ادامه گزارش رویترز آمده است: «آبشار، یا خوشه ۱۶۶ ماشینی در واقع دومین آبشار IR-6 است که در فردو و در مکانی در داخل کوه نصب شده است و تنها آبشاری است که با سربرگ‌های فرعی اصلاح‌شده، غنی‌سازی میان خلوص مختلف را آسان‌تر می‌کند.»
در این خبر به نقل از بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته شده که ایران به اطلاع این آژانس رسانده است که غیرفعال‌سازی را به عنوان فرآیندی که قبل از غنی‌سازی انجام می‌شود، آغاز کرده است. آژانس همچنین در ادامه بیانیه خود ادعا کرده که تهران مشخص نکرده که آبشار مورد نظر تا چه سطحی غنی‌سازی خواهد شد.
گزارش جدید آژانس درباره ایران که اکنون مورد استناد رویترز قرار گرفته در حالی قرار است به زودی منتشر شود که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر و در جدیدترین نشست خود با صدور بیانیه‌ای یکجانبه به طرح اتهاماتی ضدایرانی پرداخت، تا آن جا که نماینده روسیه در وین صدور چنین قطعنامه‌ای را غیرسازنده عنوان کرده است. علاوه بر روسیه، دولت چین هم به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای حکام رأی منفی داده بود.

  • نویسنده :
  • منبع :