19 دی: رییس مجلس شورای اسلامی در جمع فعالان اصناف کشور گفت: مالیات فعالان حوزه تولید را به حداقل می رسانیم تا سود حاصل از تولید چند برابر شود.
محمد باقر قالیباف در مراسم گرامیداشت روز ملی اصناف و در جمع نمایندگان اصناف و فعالان صنفی و بازاریان سراسر کشور گفت: این روز را به همه زحمتکشان و مجاهدان عرصه اقتصادی تبریک گفته و حضور شما را در خانه ملت خیرمقدم می گویم. همچنین سالروز شهادت مصطفی چمران که بحق یک چهره کم نظیر، انقلابی و دانشمند بود نیز گرامی می دارم.  
رییس مجلس افزود: چمران مجاهدی بی بدیل در عرصه علم، دانش و عرفان بود و او الگویی واقعی در جهان اسلام بود که سرمشق جوانان انقلابی قرار گرفت و مدارس و دانشگاه های ما باید نظیر وی تربیت کند.  
وی با اشاره به مجاهدت های اصناف در دوران دفاع مقدس گفت: من آن دوران را فراموش نمی کنم که به عنوان خدمتگذار و رزمنده توفیق خدمت داشتم و می دیدم که اهمیت اصناف در آن دوران و در مواقعی حتی از مسئولان گردان ها بیشتر بود.
قالیباف اضافه کرد: زمانی که از پشتیبانی جنگ صحبت می کنیم و از بحث حفاظت و تعمیر ادوات حرف می زنیم باید بدانیم که نقش اصناف در این بخش بسیار مهم و حیاتی بود تاجایی که فعالان صنف تراشکاری در آن زمان برای ما خمپاره ساختند و به قول شهید چمران فرق مرد و نامرد را مشخص کردند. همچنین مردانگی و غیرت این قشر را در دوران اوج کرونا یادمان هست که چگونه در کنار مردم بودند و خودشان آسیب دیدند، اما اصناف مختلف تولیدی، توزیعی و خدماتی همان مردانگی های دوران دفاع مقدس را تکرار کردند.  
رییس قوه مقننه با بیان اینکه در دهه ۶۰ شما از ما رزمندگان در جبهه و خط مقدم حمایت و پشتیبانی کردید و امروز جای من و شما عوض شده است، گفت: معتقدیم که امروز جنگ ما جنگ اقتصادی است و اکنون شما رزمنده ما در این جنگ هستید و مطمئن باشید که ما در مجلس از شما و هرکس که در جنگ اقتصادی رزمنده ملت ایران است پشتیبانی و پادویی می‌کنیم و نیز انتظار داریم که شما هم در این جنگ با قدرت شمشیر بزنید و دشمنان ایران و نظام را ناامید کنید.
قالیباف با بیان اینکه کل مالیاتی که از چند میلیون کسبه خرد و امثالهم دریافت می شود کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این درحالی است که به عنوان نمونه میزان فرار مالیاتی هزار نفر بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است و کسی نباید از ما انتظار داشته باشد که به این افراد کاری نداشته باشیم.  
وی تاکید کرد: من اینجا به شما قول شرف می دهم در حوزه مالیات کسانی که کار تولید انجام می دهند، آنقدر پایشان می ایستیم و مالیاتشان را به حداقل می رسانیم که سودشان اقتصادی شود و نسبت به کسانی که سرمایه دارند اما کاری نمی کنند و سپرده گذاری می کنند، سود بیشتری کسب کنند اما به ما نگویید قالیباف سیستم را هوشمند نکنید، اتفاقا سیستم باید هوشمند شود تا مشخص شود چه کسی فرار مالیاتی دارد.  
قالیباف تصریح کرد: ما از تولیدکننده و کسی که ایستاده و زحمت می کشد، حمایت می کنیم و هر جا که لازم باشد حتی قوانین مالیات را اصلاح کنیم، اما بپذیرید که ما باید جلوی سوداگران و دلالان را بگیریم.  
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با وجود اینکه همه می دانیم فعالیت اقتصادی در دروان شیوع کرونا کاهش پیدا کرده اما به دلیل این که دریافت مالیات به سمت سیستمی شدن و سامانه محور بودن رفت و اخذ مالیات بر روی افرادی متمرکز شد که به دنبال سوداگری و فرار مالیاتی بودند، میزان دریافت مالیات ها افزایش پیدا کرد.
 وی افزود: من آدم نشسته روی صندلی نیستم و از شرایط اصناف و تولید کنندگان خبر دارم و به مسئولان سازمان مالیاتی عرض کردم تاکید ما این است که باید بر روی افرادی متمرکز شویم که فرار مالیاتی دارند، یعنی درآمد هنگفت دارند و هیچ مالیاتی پرداخت نمی کنند و تاکید می کنم که هر کسی که زحمت می کشد و در عرصه تولید فعال است باید تولیدش اقتصادی باشد؛ لذا زحمتکشان عرصه تولید و اصناف نگران نباشند و یکبار دیگر می گوییم که همه تلاش خود را می کنیم که سیستم هوشمندسازی برای جلوگیری از ناعدالتی فعال شود.  
رییس قوه مقننه با اشاره به تصویب قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کارها گفت: ما در این مجلس تحول خوبی را در این حوزه ایجاد کردیم در این قانون دو محور وجود دارد، یکی مجوزهای ثبت محور و یکی مجوزهای تایید محور و این باعث شد که دیگر مردم به دنبال ادارات و دستگاه ها ندوند و به جای اینکه مردم درگیر ادارات شوند، ادارات به دنبال مردم باشند؛ به این ترتیب که در بخش مجوزهای ثبت محور هر کسی که می خواهد شغلی را ایجاد کند، در بخش مورد نظر اعلام می کند و سیستم باید سه روزه نظر خود را اعلام کند و به این ترتیب دستگاه ها باید به دنبال متقاضیان باشند که بتوانند در سه روز نظر خود را اعلام کنند و پس از آن به صورت خودکار، آن فعالیت می تواند آغاز شود.  
قالیباف اضافه کرد: در بخش مجوزهای تایید محور برخی مشاغل خاص طی سه ماه باید پاسخ خود را برای شروع کار دریافت کنند.
وی خاطرنشان کرد: دوستان و همکاران ما در فراکسیون اصناف، کمیسیون های اقتصادی، وزارت اقتصاد و صنعت شنونده شما هستند و امیدواریم در این شرایط اقتصادی همه به سمتی برویم که با اصلاح نقدینگی و جهت دادن آن به سمت تولید، افزایش ارزش پول ملی و بهره وری و در نتیجه کاهش تورم را شاهد باشیم و البته کاهش تورم نه با ایجاد رکود؛ من ایمان دارم شما رزمندگان عرصه اقتصادی، مثل رزمندگان دوران دفاع مقدس خالصانه و پرتلاش پیش می روید و ان شاء الله ما پشتیبان شما هستیم.

  • نویسنده :
  • منبع :