19 دی: معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تسهیلات ویژه نوسازی بافت فرسوده همانند تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله تقسیط می‌شود.
محمد آئینی، روز سه شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان فارس در شیراز افزود: در استان فارس و به تبع آن در کل کشور با حجم انبوهی از واحدهای ناپایدار مواجه هستیم و اگر زلزله یا حادثه غیر مترقبه‌ای بوجود آید جان هموطنانمان به خطر خواهد افتاد.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم به دنبال این است که با کمک شهرداری‌ها و همراهی مردم و انبوه سازان و سازندگان سرعت نوسازی را شتاب بخشد.
او اظهار داشت: برای اینکه این هدف محقق شود بسته تشویقی جامعی را تدارک دیده که بخشی محقق شده و بخشی در دست پیگیری است.
رئیس شرکت بازآفرینی شهری ایران، ضمن تاکید بر لزوم متقاعدسازی و توجیه مردم برای مشارکت در حوزه بازآفرینی بیان کرد: گروه‌های جهادی تخصصی و دفاتر تسهیل‌ گری باید همراهی مردم را سهولت بخشند.
آئینی افزود: دو نکته کلیدی در امر بازآفرینی داریم که یکی متقاعد شدن مردم و دیگری ایجاد فضای تشویقی برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌ سازان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه صدور مجوزهای سرمایه گذاری از سوی ادارات نباید بیش از ۲  طول بکشد افزود: طولانی شدن این پروسه، سرمایه‌گذاری در زمینه بازآفرینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
آئینی گفت: انتظار ما این است که شهرداری های استان فارس به سرمایه گذاران حوزه بازآفرینی تخفیف ۱۰۰ درصدی بدهند و مدت زمان صدور مجوزها را نیز به کمتر یک ماه کاهش دهند.
او افزود: برای حمایت مالی از سازندگان و مالکان نیز امکانی در نظر گرفته شده که بر اساس آن سازندگان بتوانند از ودیعه اسکان موقت استفاده کنند تا پول کمتری برای جابه‌جایی هزینه کند.
وی، با اشاره به تصویب سود ۱۲ درصد برای تسهیلات بافت فرسوده در شورای عالی مسکن بیان کرد: زمانی که منابع مالی این امر تامین شود پرداخت این تسهیلات آغاز خواهد شد.
او گفت: در محدوده حرم مطهر شاهچراغ (ع) نیز با توافق صندوق سرمایه‌گذاری حرم تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات قابل دریافت است اما در بحث بازآفرینی در محدوده میراثی  اصول حفاظت باید رعایت شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مهمترین موضوع در امر بازآفرینی مشوق‌های شهرسازانه است که کلیت آن در شورای عالی مصوب شده و در آن تاکید بر نوسازی محله‌ای است که از شهرداری‌ها تقاضا می‌شود در این زمینه ورود کنند.
آئینی، اهتمام دولت به بازآفرینی را جدی دانست و بیان کرد: برای اعطای تسهیلات در زمینه بازآفرینی هیچ محدودیتی نیست و بانک‌ها کمک کنند تا قراردادها محقق شود.
وی، ضمن تاکید بر لزوم توجه به توانمندسازی جوامع محلی در بازآفرینی گفت: قانون حمایت از احیا و بهسازی بافت فرسوده با توجه به ظرفیت های زیادی که در آن وجود دارد مورد توجه قرار گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :