19 دی: جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران سفر کرده است در نشستی با حضور رسانه‌های خارجی، اختلاف‌های باقی‌مانده برای دست‌یابی به توافق نهایی در وین را سیاسی توصیف کرد.
بورل در این نشست که نسخه مکتوب اظهارات وی در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد گفت که تهران و واشنگتن برای از سرگیری اجرای برجام حسن نیت دارند «اما هنوز نمی دانم که آیا هر دو قادر خواهند بود بر مشکلات سیاسی خود غلبه کنند یا خیر، زیرا اکنون ما از مشکلات سیاسی صحبت می‌کنیم. در بعد اقتصادی و هسته‌ای من فکر می‌کنم توافق وجود دارد اما در نهایت، این ملاحظات سیاسی از سوی هر دو طرف است و من نمی‌توانم پیش بینی کنم که چه زمانی و چگونه بر آنها غلبه خواهند کرد.»
وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال عمیق‌تر و سخت‌تر شدن اختلاف‌های باقی‌مانده گفت اینطور فکر نمی‌کند و تنفس مذاکرات در سه ماه گذشته باید انگیزه برای دست‌یابی به توافق نهایی را تقویت کرده باشد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد که «گفت‌ وگوها در روزهای آینده یعنی بحث‌هایی را که در سه ماه گذشته متوقف کرده بودیم بلافاصله از سر خواهیم گرفت و ایالات متحده و ایران نه مستقیم، بلکه با تسهیل‌گری من و تیمم به عنوان هماهنگ کننده [مذاکرات برجام] گفت وگو خواهند کرد.»
بورل در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که روسیه مخالف توافق وین نیست و جنگ در اوکراین هم رسیدن به نقطه پایان را دشوار نکرده است. وی مدعی شد: در یک مقطع، روسیه به شدت با این توافق مخالف بود زیرا مطمئناً ایران به بازار نفت باز می‌گردد و نفت جایگزین ارائه خواهد داد اما پس از زمینه‌ای که خود ایرانی‌ها با روس‌ها فراهم کردند، روسیه هرگونه اعتراضی به این توافق را پس گرفت و اکنون روسیه با این توافق مخالف نیست. آنها در ابتدای سال بودند، [اما] دیگر نه. وی افزود: فکر نمی‌کنم جنگ در اوکراین کارها را سخت‌تر، اما همه چیز را ضروری‌تر کرده است.
بورل در ادامه درباره جزئیات برنامه مذاکرات هم گفت: می‌توانم به شما بگویم که در وین نخواهد بود و نباید با مذاکراتی که همه مشارکت کنندگان برجام در آن شرکت می‌کنند، اشتباه گرفت. از آنجایی که این مذاکرات شامل تماس‌های بین ایران و آمریکاست، ترجیح می‌دهیم در جایی دیگر انجام شود که سردرگمی ایجاد نکند.
وی گفت که مذاکرات پیش‌رو «در جایی نزدیک‌تر به خلیج فارس یا مثلاً در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این حال گفت که نشست برای انعقاد توافق نهایی که در سطح وزرا خواهد بود در وین برگزار می‌شود.
بورل جمعه شب در راس هیاتی دیپلماتیک وارد تهران شد تا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها با مقام‌های کشورمان گفت‌ وگو کند. در نتیجه رایزنی‌های صورت گرفته قرار شد که مذاکرات برای حل اختلاف های باقی‌مانده در روزهای آینده از سرگرفته شود.

  • نویسنده :
  • منبع :