19 دی: نشریه پولیتیکو در گزارشی با استناد به اظهارت دیپلمات‌های اروپایی مدعی شد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از سفرش به ایران برای رایزنی جهت از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، مورد انتقاد شدید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.
نشریه پولیتیکو در گزارش خود نوشت: یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به خاطر سفرش به تهران درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای انتقاد کرده است. اسراییل مدت‌هاست با این توافق مخالفت کرده و سعی داشته است به هر شکل ممکن در آن کارشکنی کند.
پولیتیکو در این باره نوشت: بورل پیش از سفرش به تهران، لاپید را در جریان گذاشته بود اما لاپید بورل را به نادیده گرفتن اتهامات اخیر علیه ایران، مبنی بر طرح‌ریزی برای ترور شهروندان غیرنظامی اسراییلی در ترکیه متهم کرد. اگرچه مقامات اتحادیه اروپا گفتند، بورل دقیقا با لاپید ارتباط برقرار کرده بود تا درباره تمامی این نکات صحبت کند و در اظهارات علنی‌اش پس از دیدارهایش در تهران، اشاره کرد که این موضوع را با ایرانی‌ها مطرح کرده است.
این نشریه نوشت که انتقاد اسراییل در بروکسل به عنوان بخشی از خراب‌کاری در مذاکرات هسته‌ای ایران تلقی شده است.
در گزارش پولیتیکو آمده است: یک دیپلمات که در جریان رد و بدل شدن این پیام‌ها بوده، به پولیتیکو گفت، «بورل پیش از سفرش به تهران پیامی برای لاپید فرستاده بود و در آن تلاشش برای بازگرداندن ایران به مذاکرات توافق هسته‌ای و برطرف کردن آخرین موانع تشریح کرده بود. لاپید در پاسخ به پیام او به بورل گفته بود که موضع او بسیار ناامیدکننده است، به ویژه پس از خاموش و خارج کردن دوربین‌های[فراپادمانی نظارتی آژانس بین‌المللی در تاسیسات هسته‌ای ایران] و مورد سرزنش قرار گرفتن ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی». این دیپلمات افزود، لاپید به بورل گفت، «این یک اشتباه استراتژیکی است که پیام اشتباهی برای ایران می‌فرستد.»
در ادامه این گزارش آمده است: یک سخنگوی بورل از اظهار نظر درباره رد و بدل شدن این پیام‌ها خودداری کرد. اما یکی از مقامات اتحادیه اروپا مطرح کرد که بورل در نقش تسهیل‌کننده و یک هماهنگ‌کننده بی‌طرف مذکرات به ایران سفر کرد و توانست با ایران در زمینه از سرگیری «مذاکرات نزدیک» با آمریکا در روزهای آتی توافق کند.
همچنین در گزارش پولیتیکو آمده است: این مقام اروپایی تایید کرد که اسراییل پیش از سفر بورل، در جریان برنامه‌های او بوده است. این مقام رسمی تایید کرد که «مسائل به شدت نگران‌کننده‌ای در میان است»، از جمله هدف قرار گرفتن شهروندان اسراییلی و بازداشت شهروندان اتحادیه اروپا توسط ایران. بورل بارها گفته است که از سرگیری پایبندی به توافق هسته‌ای از سوی تمامی طرفین برای ثبات جهانی و برای منطقه، از جمله اسراییل خوب و مفید خواهد بود.
مذاکرات وین بر سر احیای برجام که از آذرماه ۱۴۰۰ آغاز شده بود در اسفندماه ۱۴۰۰ متوقف شد. از آن زمان تاکنون رایزنی‌ها میان مقامات ایرانی و اتحادیه اروپا و آمریکا به طور تلفنی، تبادل پیام مستقیم و با واسطه ادامه داشته است. با این حال توقف مذاکرات مستقیم در وین احیای برجام را به حاشیه برد.
جوزپ بورل روز شنبه پس از دیدار طولانی با امیرعبداللهیان، با اشاره به دیدار چهار ساعته خود با حسین امیرعبداللهیان در صفحه توییترش: با وزیر خارجه ایران توافق کردیم که مذاکرات میان ایران و آمریکا در روزهای آتی با تسهیل‌گری تیم من از سر گرفته شود تا آخرین مسائل باقی‌مانده را حل کنیم.
وی در توییتی هدف از سفرش به تهران را«دادن نیروی محرکه‌ای جدید به مذاکرات و بازگرداندن توافق هسته‌ای (برجام) به مسیر خود» عنوان کرد و گفت: ما باید رویه فعلی گسترش تنش‌ها را از بین ببریم و کارمان را سرعت ببخشیم. باید الان توافق را نهایی کنیم.
بورل هم‌چنین در نشست خبری با امیرعبداللهیان تصریح کرد: تصمیم برای از سرگیری مذاکرات در روزهای آتی در واشنگتن و تهران گرفته شده است.
بنا بر این گزارش،‌ حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری با جوزپ بورل اعلام کرد که گفت‌وگوها به زودی از سر گرفته می شود و امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات مسوولانه انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.
او گفت: برای ایران مهم است که نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده را به دست بیاورد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از این توافق کامل شود.

  • نویسنده :
  • منبع :