19 دی: مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: حدود ۲۳ هزار دانش آموز قمی در ۲۰۰ مدرسه غیردولتی در قم تحصیل می کنند که حدود ۱۷۰ مدرسه استانداردهای لازم ساختمانی را ندارند.
علیرضا رحیمی در دومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم گفت: سرانه فضای آموزشی در قم یک متر کمتر از میانگین کشوری است و قم از این لحاظ در رتبه ۲۷ کشور قرار دارد و همه ساله با افزایش ۱۰ هزار نفری دانش آموزان، این معضل جدی تر می شود.
وی مشکل تأمین زمین برای احداث مدارس و مراکز آموزشی را مورد توجه قرار داد و گفت: متأسفانه با افزایش جمعیت و توسعه ساخت و سازها در شهر قم، فکر جدی برای تأمین زمین و زیرساخت های آموزشی در نقاط مختلف شهر نشده است.
مدیرکل آموزش و پرورش قم از عدم همکاری مناسب شهرداری قم در این رابطه گلایه کرد و گفت: طرح تفصیلی شهر قم نیز نیازمند بازبینی و بازنگری جدی برای تأمین زیرساخت های آموزشی از طریق تأمین زمین، جابجایی زمین و تغییر کاربری آموزشی است.
وی همچنین تصریح کرد: گاهی والدین دانش آموزان بر حضور فرزند خود در یکی از مدارس اصرار می کنند، در حالی که با شلوغ شدن بیش از حد یک کلاس، حق دیگر دانش آموزان ضایع می شود و ما به لحاظ رعایت ظرفیت حداکثری کلاس ها ممنوعیت قانونی داریم.
رحیمی با اشاره به تمایل خیرین برای تجهیز مدارس به پنل های خورشیدی که علاوه بر تأمین برق مدارس، می تواند برای مدارس درآمدزایی نیز داشته باشد، گفت: متأسفانه موانعی از جمله مسائل مالیاتی و الزام خیرین به پذیرش برخی تعهدات، اجرای این کار را با مشکل مواجه کرده است.
وی مسأله استحکام ساختمان مدارس غیردولتی که عمدتا قدیمی ساز و یا اجاره ای هستند را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس آیین نامه های ابلاغی، پس از مهلت سه ساله مدارس که امسال به اتمام رسیده است، می توانیم آنها را تعطیل کنیم، اما با  توجه به کمبود جدی مدارس باید درباره آنها تصمیم گیری شود.

  • نویسنده :
  • منبع :