سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۵۷ مورخه ۶ تیرماه ۱۴۰۱ با عنوان «برجام در گرو مذاکرات ایران و آمریکا» به قلم رضا غبیشاوی بدین شرح است:

ایران و آمریکا قرار است در دوحه قطر، مذاکرات جدید و البته غیرمستقیم داشته باشند.
این مذاکرات، در ادامه مذاکرات هسته‌ای احیای برجام در وین انجام می‌شود. به گفته جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات از وین به دوحه منتقل می‌شود زیرا این مذاکرات «در قالب برجام و گروه ۱+۴ نیست» و «به لطف این گفتگوها، در روزهای آینده دوباره تماس‌های نزدیک بین ایالات متحده و ایرانی‌ها آغاز خواهد شد».
به نظر می‌رسد در مذاکرات هسته‌ای، تاریخ در حال تکرار باشد.
قبلاً برای به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای، ایران و امریکا در عمان مستقیم مذاکره و توافق کردند و در نتیجه، برجام متولد شد. هم اکنون نیز برای احیای برجام، ایران و امریکا باید در قطر مذاکره کنند.
در دهه ۸۰ وقتی مذاکرات هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد و به مدیریت سعید جلیلی و معاونت علی باقری کنی (مسئول فعلی مذاکرات) بعد از چند سال بدون نتیجه و با بن بست مواجه شد مذاکرات موازی میان ایران و امریکا به صورت مخفیانه و غیرعلنی در عمان آغاز شد. در این مرحله قطعنامه‌های متعدد تهدید و تحریم در آژانس و شورای امنیت علیه ایران صادر شد تا پس از آن ایران و امریکا راهی مذاکرات مستقیم شوند. وقتی مذاکرات مخفیانه ایران و امریکا در عمان نتیجه داد مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ هم به توافق رسید یعنی برجام متولد شد.
به نظر می‌رسد حالا هم شاهد تکرار همین روند هستیم. مذاکرات احیای برجام با بن بست روبه رو شده و اختلاف ایران و امریکا مانع از حل مشکل و توافق است. اولین قطعنامه هشدار در آژانس علیه ایران هم صادر شد. راه چاره دوباره مذاکرات ایران و امریکاست اما این بار به جای عمان، در قطر خواهد بود. این بار برخلاف قبل که مذاکرات مخفیانه و غیرعلنی بود؛ مذاکرات اطلاع رسانی شد. برخلاف قبل که مذاکرات هسته‌ای و مذاکرات ایران - امریکا به صورت موازی برگزار شدند این باره مذاکرات هسته‌ای متوقف می‌ماند در انتظار نتیجه مذاکرات ایران - امریکا.


  • نویسنده :
  • منبع :