19 دی: مدیرکل گمرکات قم گفت: در سه‌ماهه نخست سال‌جاری نزدیک به ۸۵ میلیون دلار کالا از گمرکات این استان صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
اسفندیار دریکوندی در گفت‌وگو با ایرنا، ‌بیان کرد: این میزان صادرات در قالب تعداد ۲ هزار و ۶۲ اظهارنامه و به وزن حدود ۱۱۰ هزار تُن از گمرکات استان قم به کشورهای هدف صادر شد که این حجم صادرات از نظر تمام شاخص‌ها همچون ارزش دلاری، وزنی و تعداد اظهارنامه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته‌است.
وی افزود: انواع هیدرو کربن، گرانول، مفتول مسی، کفش و صندل، الیاف پلی استر، شیر خشک صنعتی، پلی استایرن مقاوم و شمش فولادی از جمله کالاهای صادراتی استان طی سه‌ماهه نخست سال جاری به بازارهای هدف در کشورهای مختلف جهان بوده‌است.
وی ادامه داد: بیشترین حجم کالاهای صادراتی استان در این مدت به بازار کشورهای عراق، افغانستان، امارات، ‌ترکیه، پاکستان، ‌هند، ترکمنستان، سوریه، آذربایجان، گرجستان، ازبکستان و روسیه ارسال شد.
دریکوندی گفت:‌ همچنین در این مدت حدود ۹۰ میلیون دلار کالا از کشورهای مختلف جهان از طریق گمرکات استان قم وارد کشور شد که بیشترین حجم آن را کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و مواد و تجهیزات مورد استفاده در واحدهای تولیدی تشکیل می‌دهد.
وی با اشاره به این که کالاهای وارد شده به گمرکات استان قم بیشتر در تولید محصولات نهایی مورد نیاز مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان داشت: این میزان واردات در قالب تعداد ۷۰۱ اظهارنامه و به وزن ۱۲ هزار و ۴۲۶ تُن انجام شد.
وی در ادامه به اقدام‌های مستمر گمرکات قم برای مبارزه با قاچاق پرداخت و خاطرنشان کرد: در سه‌ماه نخست سال‌جاری ۱۳۹ پرونده مظنون به قاچاق به ارزش ۲۳۱ میلیارد ریال در گمرکات استان تشکیل شده و این پرونده‌ها برای رسیدگی در اختیار مراجع ذی صلاح قرار گرفته‌است.
  • نویسنده :
  • منبع :