19 دی: رییس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان ساخت: پاسخنامه‌ها امانت در دست ماست و اجازه نمی‌دهیم حتی یک خطا در قرائت آنها رخ دهد.
عبدالرسول پورعباس شنبه شب در برنامه صف اول درباره تعداد افراد درگیر اجرای مراحل برگزاری آزمون سراسری گفت: امسال در کل ۱۲۴ هزار نفر درگیر کار بودند که ۷۴ هزار نفر اجرایی و بقیه عوامل حفاظتی بودند.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور دوره چاپ سوالات را بسیار سخت توصیف کرد و افزود: در این مدت طراحان سوال‌ها ۶ ماه در قرنطینه هستند و کار استخراج سوالات و بسته بندی را انجام می‌دهند.
پورعباس ظرفیت پذیرش در کنکور امسال را ۷۰۰ هزار نفر بیشتر از تعداد داوطلبان اعلام کرد.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تولید چهار و نیم میلیون دفترچه مربوط به آزمون سراسری ۱۴۰۱ افزود: این تعداد باید شخصی سازی و به همراه پاسخنامه هوشمند درون بسته قرار گیرد و در این فرایند، سوالات چندلایه پلمب شده است که آخرین لایه را داوطلب سر میز خود باز می کند.
وی با اشاره به اینکه، امسال آزمون در سه مرحله دروس عمومی، تخصصی و ادامه دروس تخصصی برگزار شد، اضافه کرد: در پایان هر مرحله دفترچه‌ها جمع آوری شده و دفترچه‌های دیگر به داوطلبان ارائه شد.
پورعباس با تاکید بر اینکه، پاسخنامه‌های داوطلبان به صورت امانت در دست سازمان سنجش است، افزود: در مرحله نخست باید از شهرها به تهران منتقل شده و قرائت شود.
وی همچنین با اشاره به همکاری دستگاه های مختلفی در برگزاری آزمون سراسری از جمله راه‌آهن، هواپیمایی، پست، هلال احمر و اورژانس، از وزارت نیرو نیز به جهت اینکه هیچ قطعی برقی در حوزه‌های سراسر کشور اتفاق رخ نداد قدردانی کرد.
رییس سازمان سنجش همچنین اظهارکرد: برای پذیرش داوطلبان در کنکور امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ظرفیت داریم که ۷۰۰ هزار نفر ظرفیت بیشتر از تعداد داوطلبان است.
اجازه نمی‌دهیم حتی یک خطا در قرائت پاسخنامه ها رخ دهد
رییس سازمان سنجش در ادامه به همه داوطلبان آزمون سراسری اطمینان داد که این سازمان در یک کار بسیار پیچیده و فنی هیچگاه اجازه نخواهد داد حتی یک مورد خطا در قرائت پاسخنامه ها رخ دهد و حقی از شرکت کننده ای ضایع شود.
پورعباس در توضیح بیشتری با اشاره به وجود یک شورا تحت عنوان سنجش و پذیرش افزود: در این شورا نماینده تمام دستگاه‌های امنیتی نیز حضور دارند و همه کارها از جمله وضعیت برگزاری آزمون سراسری رصد می‌ شود.
وی با بیان اینکه چندین فرضیه برای اتفاقات کنکور مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: جلوگیری از خروج سوالات از جلسه امتحان و یا تقلب، از جمله این فرضیات بوده و تیم امنیتی در همین بخش موفق به شناسایی ۱۲ شبکه بزرگ شدند.
رییس سازمان سنجش همچنین گفت: در برگزاری آزمون‌های روزهای چهارشنبه و پنج شنبه تنها یک مورد تقلب داشتیم که مربوط به ارسال عکسی پس از شروع آزمون بود.
وی با اشاره به حساسیت آزمون روز جمعه مربوط به داوطلبان علوم تجربی، گفت: تدبیر ما این بود که تعدد پاسخنامه داشتیم و بعد از گذشت مدت زمان مشخص برای هر درس، پاسخنامه‌ها جمع آوری شد. 
پورعباس افزود: دلیل این کار، این است که  برخی به دلیل ظرفیت پایین پذیرش در رشته پزشکی، حاضرند میلیاردی هزینه کنند و حتی از مسیر نادرست در این رشته قبول شوند.
وی یکی دیگر از اقدامات سازمان سنجش برای حفظ سلامت آزمون سراسری را کمک گرفتن از شرکت های دانش بنیان معرفی شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد.
پورعباس ادامه داد: این شرکت ها به واسطه سیگنال‌هایی، متخلفان را رهگیری و از این طریق بیش از ۴۸۰ متخلف در این زمینه شناسایی کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :