19 دی: یک کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه حزب لیکود در انتخابات پیش رو در رژیم صهیونیستی رای اکثریت را کسب می‌کند و مجددا قدرت را در دست می‌گیرد، خاطرنشان کرد: احتمال بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت در انتخابات آتی اسرائیل زیاد است.
دکتر حسین اصغری‌ثانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص انحلال‌ مکرر پارلمان‌های رژیم  صهیونیستی در چند سال گذشته اظهار کرد: در ۴ دوره انتخابات برگزار شده قبلی در رژیم صهیونیستی هیچ کدام از احزاب چه احزاب کوچک‌تر و چه حزب بزرگ لیکود نتوانست اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد  و از ۱۲۰ کرسی کنست، ۱+۶۰ کرسی را کسب کند.
وی درخصوص چرایی این مساله تشریح کرد: یکی از دلایل انحلال مکرر پارلمان‌ها در رژیم صهیونیستی، اتحاد احزابی است که‌ مخالف به قدرت رسیدن نتانیاهو هستند و دلیل چنین اتحادی در برابر نتانیاهو، مسائل اقتصادی نیست بلکه مسائل سیاسی‌-امنیتی است.
وی افزود: مخالفین نتانیاهو بر این باور بودند که اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه و تصمیمات فردی نتانیاهو به خصوص اقدامات تهاجمی وی در برابر ایران، بر خلاف امنیت رژیم صهیونیستی است. همچنین چندین نهاد امنیتی دیگر بر خلاف تصمیمات تهاجمی نتانیاهو، اقدامات مخرب این رژیم بر علیه ایران، به خصوص موضع‌گیری نتانیاهو علیه برجام را به سود اسرائیل تلقی نمی‌کردند.
اصغری ثانی ادامه داد: رژیم صهیونیستی علاوه بر تجاوزات مکرری که در دوران نتانیاهو بر علیه لبنان داشته است، اقداماتی در داخل خود رژیم صهیونیستی از جمله گسترش شهرک نشینی‌ها انجام داده که زیاد مورد اقبال احزاب مخالف نبوده است.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل عدم اتحاد احزاب مخالف نتانیاهو را یکی از دلایل شکل نگرفتن دولت در داخل رژیم صهیونیستی دانست و اظهار کرد: با وجود چنین اختلافاتی، بعد از ۴ دوره انتخابات، در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۱ نفتالی بنت به کمک لاپید توانست با اتحادی نادر درحزب چپ، راست و بخشی از احزاب عربی برای اولین بار تشکیل دولت بدهد اما عمر این دولت با خارج شدن برخی از احزاب اصلیِ اعضای این ائتلاف رو به انحلال رفت و دولت شکست خورد، دوباره پارلمان منحل شد و امروز مجددا باید منتظر یک انتخابات زود هنگام در رژیم صهیونیستی باشیم.
وی در خصوص احتمال بازگشت نتانیاهو در این انتخابات بیان کرد: نتانیاهو چندین پرونده تخلف دارد و احزاب مخالفش اتهاماتی مبنی بر مجرم بودنش را وارد کرده‌اند، دادگاه‌ها برگزار شده و امیدوار بودند نتانیاهو به زندان بیفتد و برای همیشه به حیات سیاسی آن خاتمه دهند اما باید در نظر گرفت نتانیاهو ۱۲ سال در رژیم صهیونیستی حکومت کرده و در حال حاضر قدرتمندترین حزب اسرائیل را دارد. طی این ۱۲ سال لیکود مطمئنا ساختار سیاسی_ اقتصادی و امنیتی اسرائیل را تصاحب کرده است، بنابراین بنت و لاپید کار سختی را در پیش داشتند ‌که از پس این ساختار گسترش یافته در اسرائیل بتوانند دلایل محکمی را در مقابل نتانیاهو ارائه دهند یا پرونده‌های قضایی او را به سرانجام برسانند و در نهایت نتانیاهو را به زندان بیندازند.
اصغری ثانی یکی از دلایل انحلال پارلمان را تلاش لاپید برای جلوگیری از قدرت گرفتن  نتانیاهو دانست و گفت: نفتالی بنت و یائیر لاپید با انحلال پارلمان قصد داشتند مانع ائتلاف مجدد در داخل کنست شوند زیرا این احتمال وجود داشت که نتانیاهو بتواند با ائتلافی دوباره بدون انتخابات، مجددا به قدرت برسد.
وی با تاکید بر اینکه حزب لیکود در انتخابات پیش رو رای اکثریت را کسب می‌کند و مجددا قدرت را در دست می‌گیرد، خاطرنشان کرد: احتمال بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت در انتخابات آتی زیاد است.
این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل درخصوص ارتباط سفر بایدن به منطقه با انحلال کنست توضیح داد: بایدن در همان روزهای اول به خیلی از قراردادهای بین‌المللی که ترامپ از آنها خارج شده بود، برگشت اما با وجود شعارهایی که برای بازگشت به برجام داده بود الان پرونده هسته‌ای ایران به سرانجام نرسیده است و با وجودی‌که ایران خواسته‌های به حق خود را دنبال می‌کند و آمریکا به دنبال خروج بوده هنوز اراده‌ای در دولت آمریکا برای بازگشت وجود ندارد. یکی از دلایل چنین امری، لابی سنگین رژیم صهیونیستی در آمریکاست که به نظر می‌رسد تاحدودی موفق عمل کرده زیرا برخلاف دوره‌های قبل که سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها خارج شده بود مجددا در دوره بایدن این موضوع به حالت اولیه خود بازگشت.
وی ادامه داد: لابی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی به خصوص احزاب تندرو مثل لیکود در دولت بایدن قوی‌تر شده و از طرف دیگر سفر بایدن به منطقه بیشتر برای تحت فشار قرار دادن عربستان سعودی برای برقراری و عادی سازی روابط با اسرائیل بوده است. از آنجایی که این ابتکار عمل با نتانیاهو بود به نظر می‌رسد اینها زمینه قدرت گرفتن نتانیاهو و یک چراغ سبزی برای بازگشت او باشد. چنین اتفاقی برای ایران خطرناک تر از دوره نفتالی بنت است، زیرا اگر نتانیاهو در رژیم صهیونیستی به قدرت برسد سیاست خارجی تهاجمی‌تری را نسبت به دوره‌های قبل در قبال ایران در پیش می‌گیرد.
اصغری ثانی در خصوص تاثیرات انحلال پارلمان اسرائیل بر برجام با این تصور که نتانیاهو به قدرت باز می‌گردد، گفت: تا دیروز نتانیاهو رایزنی‌های غیر مستقیمی با دولت آمریکا داشته و به عنوان یک سیاستمدار خارج از قدرت با بدنه دولت بایدن رایزنی و چانه‌زنی می‌کرد. در واقع اگر نتانیاهو مجددا به قدرت برسد از نفوذ غیر مستقیم فاصله گرفته و به صورت مستقیم و از مبادی رسمی نفوذش را در کابینه آمریکا اعمال و سیاست تهاجمی او نسبت به ایران افزایش خواهد یافت.

  • نویسنده :
  • منبع :