19 دی: رییس نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی قم گفت: در روز عید قربان ۲۰ اکیپ ثابت و سیار بر ذبح بهداشتی و شرعی دام در این استان نظارت دارند.
سید محمدرضا مرعشیان روز سه‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: ۵۵ نفر شامل دامپزشک، ناظر بهداشتی و ناظر شرعی در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ فعال خواهند بود.
وی اضافه کرد: اکیپ‌های ثابت در کشتارگاه دام قم، جاهد، پرتو، سالن کشتار مسجد جمکران و سالن کشتار اداره کل بهزیستی مستقر هستند و اکیپ‌های سیار نیز در سطح شهر می‌باشند.
وی ادامه داد: شهروندان در صورت درخواست برای نظارت بر کشتار دام می‌توانند با شماره تلفن ۱۵۱۲ تماس حاصل نمایند تا دامپزشکی نسبت به اعزام اکیپ اقدام نمایند.
مرعشیان بیان کرد: در روز عید قربان سال گذشته ۴ هزار و ۵۰۴ راس دام در کشتارگاه‌های دام و سایر جایگاه‌ها ذبح شد و ۲ تن انواع لاشه دام ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.
وی افزود: از این تعداد، سه هزار راس دام معادل ۶۷ درصد در کشتارگاه‌ها، سالن کشتار مسجد جمکران و بهزیستی کشتار و ۳۳ درصد نیز در مناطق مختلف شهر ذبح شد.
وی با تاکید بر تشدید نظارت‌های بهداشتی نسبت به کشتار دام در عید قربان، گفت: در حال حاضر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کل کشور ابتلا و تلفات دارد، در استان قم نیز یک مورد فوتی گزارش شد که این فرد از استان مرکزی برای درمان به قم آمده بود.
مرعشیان تاکید کرد: شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید گوشت را ۲۴ ساعت و آلایش دامی را ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: تمام اقدامات برای تایید سلامت دام‌هایی که از کشتارگاه‌های دام در روز عید قربان خارج می‌شود، انجام خواهد شد.
به گفته وی، ناظران بهداشتی اداره کل دامپزشکی در نقاطی که در روز عید قربان دام زنده به فروش برسد نیز حضور دارند و نسبت به سلامت دام نظارت می کنند.
نماینده دفتر ولی‌فقیه در دامپزشکی قم نیز گفت: در کشتارگاه پرتو یک ناظر شرعی، در کشتارگاه طیب گوشت پارسا ۲ ناظر و در کشتارگاه بهاران نیز یک ناظر شرعی فعالیت می‌کنند.
حجت‌الاسلام حمیدرضا سجادی افزود: ناظران شرعی در روز عید قربان همراه اکیپ‌های ثابت و سیار برای نظارت بر ذبح شرعی دام حضور دارند.

  • نویسنده :
  • منبع :