۱۹ دی: سومین يادواره شهدا و تکریم ۷۹۲ عضو خانواده ایثارگری شهرداری قم همراه با آئین رونمایی از سردیس شهید حسین مولوی و با حضور پیکر پاک شهید گمنام برگزار شد.
دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد در حاشیه سومین یادواره شهدای شهرداری و تکریم ۷۹۲ خانواده ایثارگر شهرداری قم که با حضور جمعی از مدیران شهری و استانی و همچنین خانواده شهدای شهرداری قم در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهرداری قم برگزار شد، یکی از دغدغه‌های فرهنگی شهرداری قم را نهادینه کردن ارزش‌ها دانست و اظهار داشت: یکی از ارزش‌های محوری در نظام جمهوری اسلامی زنده نگه‌داشتن سیره شهدا است.
وی سیره ایثار و شهادت را عامل قدرت و ماندگاری انقلاب دانست و افزود: ایثار و شهادت به ملت ایران استقامت و قدرت داده و تاب‌آوری ملت ایران در برابر دشمنان از فرهنگ ایثار و شهادت و از فرهنگ کربلا و امام حسین(ع) گرفته‌شده است.
شهردار قم برگزاری یادواره شهدا را عامل تقویت روح معنویت در جامعه عنوان و تأکید کرد: باید مردم را با سیره شهدا و روح معنویت آن‌ها آشنا کنیم زیرا مردم با آشنایی باروح معنویت و ایثار شهدا می‌توانند بر تمام سختی‌ها فائق آمده و راه خود را ادامه دهند.
وی با یادآوری ۷۹۲ عضو ایثارگر شهرداری بیان کرد: اگر شهرداری بخواهد درست و باعزت کار کند باید روح معنویت شهدا و ایثارگران را در خود به وجود آورد و با ایجاد سلامت به مردم خدمت کرده و حق‌وحقوق مردم را به‌جا آورد.
سقائیان نژاد سپس هم‌زمانی روز شهرداری‌ها را با سومین یادواره شهدا حرکتی معنادار خواند و گفت: این هم‌زمانی به تمام کارکنان شهرداری یادآوری می‌کند که وظیفه ما خدمت به مردم بوده و با خدمت به مردم خداوند عزت و بزرگی به افراد و مجموعه‌ها عطا می‌کند.

شهدا نماد قدرت در جامعه هستند
یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در سومین یادواره شهدای شهرداری قم در این مراسم  شهدا را نماد قدرت در جامعه دانست و اظهار داشت: باید راه شهدا را ادامه داده و پیام آن‌ها را به‌درستی دریافت کنیم.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علیرضا پناهیان حفظ و ایجاد قدرت را تنها شیوه زنده نگه‌داشتن راه شهدا دانست و افزود: وقتی مقام معظم رهبری شهدا را مظهر قدرت ملت می‌داند باید بدانیم شهدا هم قدرتمند هستند و هم قدرت آفرین و این خصلت را باید در جامعه ایجاد کنیم تا راه شهدا زنده بماند.
وی بر تربیت قدرتمند فرزندان تأکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری ملت را قوی تربیت‌کرده و از بسیج انتظار قدرت دارد و از همه مسئولان می‌خواهد تا باقدرت دادن به ملت، مردم را در تمام تصمیم‌گیری‌ها سهیم کنند.
استاد حوزه و دانشگاه تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در بسیج را نشان از قدرت بخشی به بسیج دانست و ابراز کرد: مقام معظم رهبری اجازه نمی‌دهد بسیج تنها مطیع باشد و با تأکید بر تشکیل هیئت اندیشه‌ورز تلاش می‌کنند بسیج را که تحت مدیریت مستقیم ایشان است قدرتمند و با تفکر تربیت کند.
پناهیان با بیان اینکه دولت‌های غرب با تضعیف مردم حکم‌فرمایی می‌کنند تصریح کرد: حکومت در ایران با ممنوعیت کارهایی مانند قمار و مشروب که ملت را تضعیف می‌کند، به ملت قدرت داده است درحالی‌که غرب هرزگی را به جوانان تحمیل می‌کند.
وی با یادآوری قدرت مکتب سلیمانی بزرگ با قاطعیت خاطرنشان کرد: باید به نوجوانان و جوانان قدرت عزم، فکر و اراده بدهیم و در همه حوزه‌ها آن‌ها را قوی تربیت کنیم.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه قدرت امام حسین(ع) را عامل زنده ماندن عاشورا دانست و افزود: شهدا معلم قدرت هستند و باید بسیجی را قدرتمند تربیت کنیم تا ظلم نکند، بدانیم شجاعت تنها یک مظهر قدرت است.
وی در پایان عزت را یکی از ویژگی‌های قدرت امام حسین (ع) عنوان کرد و گفت: خانواده شهدا ما دست‌بوس شما هستیم که قدرت را به جامعه ما دادید و همچنین جانبازان تواضع را به جامعه هدیه دادند و مظهر قدرت هستند.

شهدا سند هویت شهرداری قم هستند
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم نیز در حاشیه این مراسم، برگزاری یادواره شهدا را حرکتی فرهنگی و قابل‌تقدیر دانست و اظهار داشت: اولویت شهرداری قم و شورای اسلامی شهر پرداختن به مقوله هویت اصیل انقلابی است.
مصطفی ملایی پرداخت به مقوله هویت را موردبررسی قرارداد و افزود: برای مشخص شدن چیستی و چرایی و شناخت موقعیت گذشته و حال، لازم است به موضوع ایثار و شهادت به‌عنوان یکی از محوری‌ترین بخش از هویت ما با دقت بیشتری پرداخته شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: یکی از اسناد هویتی شهرداری قم شهدایی است که به انقلاب و نظام تقدیم کرده و با برگزاری این یادواره‌ها شهرداری علاوه بر معرفی گذشته خود به معرفی عقبه فکری و اعتقادی خود نیز می‌پردازد.
وی توجه به برگزاری یادواره شهدا را پرداختن به هویت اصیل انقلابی و اسلامی دانست و تأکید کرد: در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم به پیوست نگاری فرهنگی، رفتار شهروندی، مشارکت شهروندان در تمام حوزه‌ها و ایجاد شادی و نشاط اجتماعی توجه می‌شود.
ملایی تأکید کرد: در برنامه‌های فرهنگی شهر به موضوع خانواده و عفاف و حجاب به‌صورت جدی پرداخته‌شده و برای اجرای برنامه‌های خود باید از تمام ظرفیت‌های شهر به‌خوبی استفاده شود.

حرکت شهر قم در مسیر نظم و توسعه قابل تقدیر است
مسئول بسیج ادارات استان قم با تقدیر از شهردار قم در برقراری نظم و توسعه شهر، به جایگاه و نقش شهرداری در ایجاد نظم در شهر قم اشاره کرد و اظهار داشت: تلاش خالصانه و انقلابی برادر سخت‌کوش دکتر سقائیان‌نژاد که نظم را در استان حاکم کرده و خدمات شایسته همه کارکنان شهرداری قابل‌تقدیر است.
سردار سید جواد هاشمی سپس بسیج را پایگاه رشد و سخاوت در کشور دانست و افزود: امروز برگزاری یادواره شهدا و بزرگداشت ۷۹۲ عضو ایثارگر شهرداری نشان قدرت و جایگاه شهدا در مجموعه شهرداری داشته و برگزاری یادواره یکی از راه‌های زنده نگه‌داشتن خاطره شهدا است.
وی با بیان اینکه شهدا نماد عالی تفکر و فرهیختگی در کشور هستند تصریح کرد: شهر قم بیشترین اسطوره و اسوه را در این حوزه داشته و روحشان ناظر عملکرد ما در جایگاه‌هایمان است.
مسئول بسیج ادارات استان قم با یادآوری دوباره نظم و توسعه شهر قم خاطرنشان کرد: امروز باید فرهنگ ایثار و شهادت را مانند نظم در شهر قم پیاده کرده و امربه‌معروف و نهی از منکر را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
هاشمی با یادآوری سخن مقام معظم رهبری در پاسخ به تعرض دشمنان به کشور تأکید کرد: دشمنان باید شاهد حضور ما در یادواره شهدا باشند و بدانند هر تعرضی به کشور ما پاسخی سنگین خواهد داشت.

برگزاری یادواره شهدا عامل خروج از روزمرگی است
مشاور شهردار قم در امور خانواده شهدا و ایثارگران نیز در حاشیه سومین یادواره شهدای شهرداری و تکریم از ۷۹۲ خانواده ایثارگر شهرداری با تقدیر از وجود اعتقاد به راه شهدا در کارکنان شهرداری قم در سطوح مختلف اظهار داشت: تشکیل کمیته شهدا و برگزاری یادواره نشان‌دهنده وجود باور به این مسیر است.
طوبی حجازی با ابراز خرسندی از نحوه برگزاری سومین یادواره شهدای شهرداری افزود: این مراسم بهترین مراسمی بود که در شهرداری برای شهدا برگزارشده و در سه بخش محتوا، تنوع و پیام‌رسانی شاخص است؛ هر قدر در مسیر معرفی شهدا کیفی‌تر و به‌روزتر عمل کنیم تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
وی برگزاری یادواره شهدا را عامل دوری از روزمرگی در شهرداری دانست و بیان کرد: این یادآوری راه شهدا و سیره شهدا در روحیه همه مردم تأثیر گذاشته و مردم و همه کارمندان را از روزمرگی خارج می‌کند و باعث افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به مردم می‌شود.
لازم به ذکر است؛ در مراسم سومین یادواره شهدای شهرداری قم سردیس و یادمان شهید حسین مولوی و سند هویتی شهید غلامرضا بابا احمدی در شهرداری قم رونمایی شد.
در پایان جلسه از خانواده شهید حسین مولایی، خانواده شهید غلامرضا بابا احمدی و خانواده شهید یدالله صادقی تقدیر و تشکر شد.
لازم به ذکر است سردیس شهید مولوی به همت سازمان زیباسازی شهرداری قم ساخته و به‌زودی با حضور خانواده شهید در شهر قم نصب خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :