19 دی: رییس اتاق ایران و افغانستان اظهار داشت: به تازگی دولت ایران مجوز ورود سرمایه‌های نقدی با ارائه اظهارنامه را صادر کرده و از این به بعد اتباع کشور افغانستان می‌توانند مبالغ سرمایه‌گذاری را به صورت نقدی وارد کشور کنند.
حسین سلیمی، رئیس اتاق ایران و افغانستان، در گفت‌وگو با ایلنا درباره رشد سرمایه‌گذاری‌ها میان این دو کشور گفت: در پی تحولات سیاسی کشور افغانستان بسیاری از فعالان اقتصادی تمایل به انتقال سرمایه خود به کشوری امن داشتند که همزبانی و هم مرزی با ایرانی‌ها از دلایل انتخاب کشور ایران بود و همین ویژگی‌ها باعث افزایش ۵۴ درصدی سرمایه‌گذاری اتباع افغانستان در این محسوب می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان ادامه داد: در همین راستا کشور ترکیه در رقابت با ایران در جذب سرمایه‌گذاری‌های اتباع افغان اقدام به کاهش مبلغ اجازه اقامت خود کرد با ارائه تسهیلات اقامتی سعی در جذب این سرمایه‌گذاری‌ها داشت که با اقدام به موقع دولت ایران در کاهش مبلغ اجازه اقامت از ۲۵۰ هزار دلار به ۹۰ هزار یورو موفق به جذب سرمایه‌های بیشتر در کشور شدیم.
سلیمی در مورد عدم وجود آمار درخصوص سرمایه‌گذاری‌ها اعلام کرد: به دلیل ملاحظات سیاسی که برای حفظ تأمین امنیت سرمایه‌گذاران وجود دارد از اعلام آمار در این خصوص معذوریم.
وی در ادامه با ارائه آماری از تنوع سبد سرمایه‌گذاری‌ها گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری‌های افغان‌ها در ایران در واحد‌های صنعتی کوچک مقیاس با ارزش حدودی یک تا سه میلیون دلار و ساخت و ساز‌هایی برای اقامت هموطنانشان بوده است و درصد کمی هم در بورس سرمایه‌گذاری کردند.
سلیمی با تأکید بر بهبود وضع قوانین در دولت طالبان گفت: بعد از تشکیل دولت جدید طالبان به دلیل عدم وجود قوانین و ثبات در حوزه‌های اقتصادی و آشفتگی که بر کشور چیره شده بود موفق به همکاری‌های جدید در حوزه‌های اقتصادی با این کشور نشدیم اما اخیراً با وضع قوانین جدید به ادامه همکاری‌ها‌ امیدواریم.
وی در ادامه گفت: همانطور که می‌دانید کشور افغانستان کشوری غنی از معادن بکر و دست نخورده است مانند معادن سنگ آهن و اخیراً پیشنهاداتی از سوی دولت ایران برای ورود به پروژه‌های معدنی از سوی سفارتخانه ایران در کابل صورت گرفته ولی تا کنون منجر به عقد قراردادی نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری اتباع افغان در استان‌های آستان قدس رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان بوده که البته استان کرمان بیشترین آمار جذب سرمایه‌گذاری‌ها را داشته است. سه شعبه فعال اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در این استان‌ها پروژه‌های در دست اجرا دارند.
وی در خصوص تأثیر FATF بر این سرمایه‌گذاری‌ها گفت: نقل و انتقالات مالی یکی از مشکلات اقتصادی ما با افغانستان است که هنوز حل نشده لست، گلوگاه‌های مالی که پیش از دولت طالبان وجود داشت در جریان تغییر حکومت مسدود شد و اخیراً قرار است در شهر هرات صرافی‌هایی این روند را تسهیل کنند.
سلیمی با اظهار تأسف از عدم وجود زمینه تهاتر میان دو کشور گفت: متأسفانه تهاتری میان ما و کشور افغانستان وجود ندارد. ارزش واردات ایران از افغانستان حدوداً ۲۰ میلیون دلار و ارزش صادرات ایران به افغانستان ۲ میلیارد دلاردر سال بوده و عملاً تهاتر با افغانستان غیر ممکن است.
وی درباره مبادلات مالی میان دو کشور اعلام کرد: به تازگی دولت ایران مجوز ورود سرمایه‌های نقدی را با ارائه اظهارنامه صادر نموده و از این به بعد اتباع کشور افغانستان می‌توانند مبالغ سرمایه‌گذاری را به صورت نقدی وارد کشور کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :