۱۹ دی: استفاده روسیه از حق وتو در شورای امنیت، مانع از تصویب قطعنامه تمدید یک ساله سازوکار ارسال کمک به سوریه بدون هماهنگی با دولت مرکزی این کشور شد.
به گزارش شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه جمعه تشکیل جلسه داد تا قطعنامه پیشنهادی جمهوری ایرلند و نروژ مبنی بر تمدید سازوکار ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه از طریق گذرگاه «باب الهوی» در مرز مشترک این کشور با ترکیه تا ماه ژوئیه سال آینده میلادی، به رای گذاشته شود.

در این جلسه، 13 کشور از مجموع 15 عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی ایرلند و نروژ برای تمدید سازوکار ارسال کمک های بین المللی از طریق مرز مشترک ترکیه با سوریه بدون هماهنگی با دولت مرکزی در دمشق و دریافت موافقت آن، رای مثبت دادند با این حال چین بدان رای ممتنع داده و روسیه نیز از حق وتو استفاده کرده و مانع از تصویب قطعنامه شد.

در همین جلسه شورای امنیت همچنین کشورهای غربی قطعنامه پیشنهادی روسیه مبنی بر تمدید سازوکار انتقال کمک های بین المللی به سوریه برای شش ماه را رد کردند جایی که تنها روسیه و چین بدان رای مثبت دادند در حالی که سه کشور دیگر دارای حق وتو یعنی آمریکا، بریتانیا و فرانسه با آن مخالفت کردند و 10 عضو غیر دائم شورا نیز رای ممتنع دادند.

در حالی که کشورهای غربی خواستار ادامه سازوکار کنونی انتقال کمک های بشردوستانه از طریق گذرگاه مشترک با ترکیه بدون هماهنگی مقامات دمشق هستند که زمان اجرای آن پس فردا (یک شنبه) به پایان می رسد، روسیه می خواهد کار انتقال کمک به سوریه از طریق مناطق تحت کنترل دولت مرکزی این کشور انجام شود.

لازم به ذکر است که سازوکار ارسال کمک های بین المللی به سوریه تاکنون برای هشت سال اجرا شده و طی سال های گذشته نیز علاوه بر باب الهوی، گذرگاه های «باب السلامه» در مرز مشترک با ترکیه، «الیعربیه» در مرز مشترک با عراق و «الرمثا» در مرز مشترک با اردن را نیز در بر می گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع :