19 دی: وزیر خارجه فرانسه در دیدار با همتای قطری خود ضمن تقدیر از تلاش‌های دوحه در چارچوب مذاکرات بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه تاکید کرد.
به گزارش تارنمای وزارت خارجه فرانسه، کاترین کولونا و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در یک ناهار کاری که روز گذشته در پاریس برگزار شد، بر ضرورت تقویت مجدد تلاش‌ها برای تحقق صلح در خاورمیانه و تعهد دو کشور به یافتن راه‌حل دو دولتی تاکید کردند.
وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص ایران نیز از تلاش‌های قطر در چارچوب مذاکرات بازگشت به برجام تشکر و بر اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه تاکید کرد.
تمایل برای ادامه تعمیق مشارکت راهبردی فرانسه و قطر در ابعاد سیاسی، اقتصادی و انرژی از دیگر محورهای این ناهار کاری عنوان شده است.
بر اساس این گزارش، وزیران خارجه فرانسه و قطر به ویژه در مورد چشم‌انداز تقویت روابط اقتصادی پاریس و دوحه از جمله در زمینه سرمایه‌گذاری متقابل در بخش‌های تولیدی و تقویت همکاری در حوزه تامین انرژی رایزنی داشتند.
بحث و گفت‌وگو در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله درگیری اسرائیل و فلسطین و همچنین درگیری نظامی در اوکراین که موجب بحرانی جهانی غذا و تنش در بازارهای جهانی هیدروکربن شده، از دیگر محورهای این نشست اعلام شده است.
وزرای خارجه قطر و فرانسه هفتم تیر جاری نیز در تماس تلفنی با یکدیگر درباره تحولات مربوط به توافق برجام و اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای با ایران رایزنی کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :