19 دی: اتحادیه اروپا به ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد از ایران به روسیه واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک، «استفانو سانینو»، دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در جلسه مشترک کمیته‌های دفاع و سیاست خارجی این اتحادیه با معاونان پارلمانی در بروکسل به ادعای مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه واکنش نشان داد.

در همین ارتباط، این مقام اتحادیه اروپا در سخنان خود اعلام کرد که از انتقال احتمالی هواپیماهای بدون سرنشین توسط ایران به روسیه نگران است و معتقد است که این یک تحول خطرناک خواهد بود.

این موضع گیری مقام اروپایی پس از آن اعلام شده است که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا در نشستی خبری به بیان ادعاهای ضدایرانی پرداخت و مدعی شد که آمریکا اطلاعاتی مبنی بر آماده سازی ایران برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین در اختیار دارد.

وی همچنین ادعا کرد که ایران در حال آماده سازی برای آموزش استفاده از این پهپادها به روس‌ها است و مشخص نیست هم اکنون این پهپادها را در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر. سالیوان همچنین مدعی شد: برآورد اطلاعاتی نشان می‌دهد که برخی از پهپادها که تعداد آنها به صدها فروند می‌رسد از قابلیت حمل سلاح برخوردارند.

در مقابل ادعای مقامات غربی، «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره فروش فناوری‌های نوین ایرانی به روسیه تصریح کرد: سابقه همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

  • نویسنده :
  • منبع :