19 دی: سخنگوی دولت از تصویب بسته پیشنهادی وزارت راه برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای این بازار در هیئت وزیران خبر داد.
علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز در جلسه هیات دولت بسته پیشنهادی که از سوی وزارت راه برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای این بازار ارائه شده بود مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.
وی افزود: در این آیین‌نامه هم در حوزه تسریع و تسهیل در اختصاص تسهیلات حوزه کمک‌ودیعه مسکن احکامی مقرر شده که مردم با سهولت بیشتری بتوانند، منابعی که برای کمک هزینه تسهیلات در نظر گرفته شده را در اختیار بگیرند.
بهادری جهرمی ادامه داد: برای موجرانی که همراهی بیشتری با مستأجران در نرخ اجاره‌بها یا تمدیدات خودشان داشته باشند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده که وزارت اقتصاد با همکاری وزارت راه در نظر بگیرند.
سخنگوی دولت یادآور شد: یکی از نکات محوری و مهم این آیین‌نامه تغییر در شیوه نرخ‌گذاری خدمات مشاوران املاک است. یکی از عواملی که برداشت می‌شد از عوامل مخرب در حوزه مسکن و اجاره‌بها است، نحوه محاسبه نرخ خدمات مشاوران اتحادیه‌های املاک و مسکن است که درصدی از نساب معامله بود. در این آیین‌نامه پیش‌بینی شد به جای این حوزه، درصدی از ارزش معاملاتی املاک چه در خرید و فروش چه در اجاره، مطابق قانون مالیات مشخص می‌شود، به عنوان حق‌الزحمه مشاوران املاک در نظر گرفته شود.
بهادری جهرمی تاکید کرد: به نظر می‌رسد با این تغییر در نحوه محاسبه خدمات مشاوران املاک، یک تغییر جدی را در این حوزه شاهد باشیم. فرایند این امر باید در اتحادیه و هیات نظارت اتحادیه طی شود تا به صورت نهایی لازم الاجرا شود.
وی با اشاره به تصویب لایحه جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف در حوزه مناطق آزاد تجاری در هیات دولت، اظهار کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته اصلاح شده بود و مطابق این اصلاحیه برداشت‌های متفاوتی از نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری وجود داشت که به نظر می‌رسید به نوعی قانون، موجبات اخذ مالیات مضاعف را در این مناطق ایجاد می‌کرد که لایحه اصلاح آن در دولت تصویب شد تا به مجلس ارسال شود.
سخنگوی دولت گفت: دو آیین‌نامه از آیین‌نامه‌هایی که در دستور کار دولت به منظور تحقق شعار سال بود، از مصوبات مهم امروز دولت است. یک آیین‌نامه به منظور حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی در صنعت نفت که به پیشنهاد مشترک وزیر نفت و معاون علمی رییس جمهوری به تصویب رسید و امیدواریم به تقویت جدی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت نفت منجر شود.
بهادری جهرمی ادامه داد: آیین‌نامه دیگری به منظور حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت آب و برق به پیشنهاد مشترک وزیر نیرو و معاون علمی رییس جمهوری به تصویب رسید تا ستاد راهبری و هماهنگی تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی در صنعت آب و برق با ریاست وزیر نیرو تشکیل شود.
وی همچنین اظهار کرد: در حوزه مبارزه با راهزنی دریایی لایحه‌ای در حوزه به پیشنهاد وزارت دادگستری به تصویب هیات وزیران رسید که در آن مسائل قضایی مرتبط با مقابله با جرم راهزنی دریایی و وظایف ضابطان قضایی و محاکم صالح و چگونگی تعقیب، دستگیری و رسیدگی به جرایم آنان در این لایحه پیش‌بینی شده که این لایحه هم برای مجلس ارسال می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :