19 دی: مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به اینکه این استان پایلوت اجرای طرحی موسوم به مداخله فعال در ترک اعتیاد است گفت: مجوز طرح از سازمان مرکزی گرفته شده و اجرای آن مرداد یا شهریورماه سال جاری آغاز خواهد شد.
مهدی پهلوانی ستوده روز چهارشنبه، درگفت‌وگو با خبرنگاران ایرنا افزود: طرح مذکور با بهره‌گیری از ابزارهای اجتماعی و همچنین ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان و همچنین امامان جماعت هر محله اجرا و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته می‌شود.
وی گفت:‌ اعتیاد مقوله پیچیده‌ای است که مقابله با این معضل اجتماعی به لحاظ فرهنگی و همچنین درمانی نیازمند برنامه خاصی است.
وی با بیان اینکه در حوزه معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی استان، دفتری به نام پیشگیری و درمان اعتیاد وجود دارد، گفت: به منظور پیشگیری از اعتیاد ۲ طرح جدید در دستور کار قرار گرفته و سال گذشته نیز تحلیل فرهنگی را در یکی از محله‌های قم انجام دادیم.
پهلوانی ادامه داد: در سالجاری نیز مجوزی را از سازمان بهزیستی کشور دریافت کردیم که بحث اعتیاد را از جنبه فرهنگی در همه محله‌های استان مورد تحلیل قرار دهیم.
وی در ادامه بیان داشت: بهزیستی قم برای جلوگیری از اعتیاد، مجوز اجرای طرحی تحت عنوان مداخله فعال در ترک اعتیاد را از بهزیستی کشور گرفته تا به صورت پایلوت و پیشران اجرا کند.
وی افزود: مجوزهای این طرح از بهزیستی کشور گرفته شده و به دنبال تامین اعتبار برای آن هستیم و اجرای آن از مرداد یا شهریورماه آغاز خواهد شد.
پهلوانی با بیان اینکه بهزیستی برای ترک اعتیاد، موضوع تمایل معتادان به ترک را پیگیری می‌کند تصریح کرد: اگر فرد معتادی تمایل به ترک اعتیاد خود داشته باشد، با مراجعه به مراکز سرپایی و همچنین کمپ‌های ترک اعتیاد بهزیستی این کار را انجام می‌دهد.
وی یادآور شد: مسئولیت ترک اجباری نیز بعد از دستگیری از سوی نیروی انتظامی و صدور حکم توسط دادستانی، برای درمان و ترک به بهزیستی سپرده می‌شود.
وی تاکید کرد: رویکرد بهزیستی به ترک اعتیاد، تمایل معتادان برای انجام این کار است، چون پاکی شخص معتاد پس از بهبودی ماندگاری بیشتری دارد. 
پهلوانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان توسط این نهاد گفت: سالانه حدود ۴۰ کودک را شناسایی و برای کاشت حلزون شنوایی اقدام می‌کنیم که بتوانند به زندگی طبیعی نزدیک شوند.
وی پیشگیری از موالید دارای معلولیت جسمی حرکتی را از دیگر اقدام‌های پیشگیرانه بهزیستی ذکر کرد و گفت: سال گذشته طرح رصد معلولیت، در استان به صورت علمی انجام شد و بر روی تمامی خانوارهای دارای ۲ معلول و بالاتر آزمایش‌های ژنتیک صورت گرفت.
پهلوانی همچنین در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: افزایش قابل توجه مراکز مشاوره یکی از اقداماتی که امسال و سال آینده پیگیری و اجرایی خواهد شد.
مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به راه‌اندازی سامانه تلفنی ۱۴۸۰ افزود: سال گذشته ۳۰ هزار تماس تلفنی از طریق این سامانه انجام، و شهروندان همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۰ از خدمات مشاوره‌ای کارشناسان مجرب و متخصص به شکل رایگان استفاده کردند.
وی بیان کرد: این تعداد خدمات مشاوره فارغ از ۱۵ هزار مشاوره حضوری است که در مراکز مشاوره بهزیستی انجام می‌شود، و ما با این قبیل اقدامات سعی می‌کنیم از آسیب‌های اجتماعی و مشکل‌های ذهنی و اعصاب و روان پیشگیری نماییم.

  • نویسنده :
  • منبع :