19 دی: سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با اشاره به مراجعت حجاج به ۱۸ فرودگاه کشور، گفت: پروازهای برگشت حجاج از امروز آغاز شده و در روز اول ۶ پرواز از جده به کشور خواهیم داشت.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «شمس الدین فرزادی‌پور» روز پنجشنبه گفت: برای بازگشت حجاج مبادی ورودی تفاوتی با پروازهای رفت ندارد و همان تعداد فرودگاه و کاروان و تعداد پرواز برقرار خواهد بود، با این حال شاید مجبور شویم تعداد پروازها را به دلیل حمل بار مازاد حجاج افزایش دهیم اما فعلا برنامه ای برای آن پیش بینی نشده است.
به گفته سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پروازهای برگشت حجاج از امروز پنجشنبه آغاز و در روز اول ۶ پرواز از جده به کشور خواهیم داشت که سه پرواز برای فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) دو پرواز برای فرودگاه تبریز و یک پرواز برای فرودگاه کرمان خواهد بود.
فرزادی پور با اشاره به مراجعت حجاج به ۱۸ فرودگاه کشور گفت: ورود حجاج بیت الله الحرام نیز به همان فرودگاه‌ها انجام خواهد گرفت و با توجه به هماهنگی‌های انجام شده مانند پروازهای رفت، عملیات بازگشت حجاج انجام شود.  
وی با اشاره به اینکه پروازهای برگشت در زمان کوتاهتری نسبت به پروازهای رفت اما با شرایط سخت‌تر انجام می‌شود، افزود: در روز پنجم بازگشت حجاج بین ۱۲ تا ۱۴ پرواز خواهیم داشت که این تعداد پرواز حجم بالایی است و امیدواریم بدون مشکل پروازهای برگشت را انجام دهیم.
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هواپیماهایی که برای حج در نظر گرفته شده است عمدتا در مسیرهای داخلی استفاده نمی‌شود و هواپیماهای دور برد با ظرفیت بالا هستند و طبیعتا در پروازهای داخلی ما مشکل خاصی ایجاد نشد.
وی درباره تعداد هواپیماهای اختصاص یافته به عملیات بارگشت حج خاطرنشان کرد: باتوجه به تعداد پرواز در روز، هواپیما اختصاص داده می‌شود که با توجه به نیاز در این عملیات ۵ الی ۶ فروند هستند و علاوه بر اینها هواپیمای پشتیبان هم پیش بینی شده است که اگر مشکل خاصی از نظر فنی پیش بیاید بتوانیم از هواپیماهای پشتیبان استفاده کنیم.
فرزادی پور با اشاره به اینکه در عملیات پروازهای رفت حج، هواپیمایی معراج با انجام چند پرواز درکنار هواپیمایی جمهوری اسلامی بود و به عملیات اعزام کمک کرد، گفت: در عملیات برگشت نیز همین شرکت بخشی از ظرفیت خود را در اختیار ایران ایر قرار داده است که از همکاری شرکت معراج تشکر می‌کنیم.
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در پروازهای رفت با کشور عربستان درگیر موضوع خاصی نبودیم و همچنین با پیگیری‌های انجام شده و مشکل خاصی وجود ندارد و همین روند در عملیات برگشت حجاج نیز ادامه خواهد داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :