19 دی: مدیر کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، از برنامه‌های این معاونت برای مهارت آموزی به جوانان خبر داد و گفت: در ۱۳ استان کشور مراکز "نوآوری و شکوفایی" راه اندازی شده‌اند و جوانان می‌توانند با مراجعه به این مراکز مهارت‌های عمومی اشتغال را کسب کنند.
امیر حسین آل اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با روز جهانی مهارت‌های جوانان درباره برنامه‌های معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برای مهارت آموزی به جوانان، اظهار کرد: شان معاونت امور جوانان سیاست گذاری و پیگیری اجرای سیاست‌های حوزه جوانان است و در راستای مهارت آموزی به جوانان نیز چند اقدام را در دست کار دارد.
وی با بیان اینکه مهارت آموزی منجر به اشتغال برای جوانان از اهمیت ویژه‌ای برای دولت برخوردار است، ادامه داد: هر جوانی که خواستار ورود به عرصه کسب و کار باشد باید مهارت های عمومی اشتغال را کسب کند، به این معنا که باید بداند اگر خودش بخواهد کسب و کاری راه بیاندازد چطور می‌تواند ایده‌اش را تبدیل به کسب و کار کند؟، تقسیم کار و کار جمعی به چه معنا است؟، مدیریت کسب و کار چیست؟ و اگر جایی مشغول به کار شود چه مهارت‌های مالی و تبلیغاتی و بازاریابی را باید بلد باشد؟.  مجموعه این مهارت‌ها، «مهارت های عمومی کسب و کار» نام دارد.
مدیر کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، به بیان اقدامات این معاونت در جهت آموزش مهارت‌های عمومی کسب و کار به جوانان پرداخت و توضیح داد: در این راستا با همکاری جهاد دانشگاهی در ۱۳ استان کشور مراکزی را تحت عنوان «مراکز نوآوری و شکوفایی» راه اندازی کرده‌ایم که در مراکز یاد شده جوانان متقاضی به صورت تیمی و موضوع محور، وارد دوره های مختلف آموزشی شده و مهارت‌های عمومی اشتغال را می‌آموزند.
 آل اسحاق همچنین با بیان اینکه شرکت در این دوره‌ها رایگان است؛ درباره شرایط شرکت در دوره‌های مراکز نوآوری و شکوفایی این را هم گفت که همه جوانان (۱۸ تا ۳۵ سال) می‌توانند از این دوره‌ها استفاده کنند اما طبیعتا مخاطب اصلی این دوره‌ها جوانان ۱۸ تا حدود ۲۵ ساله هستند.
مدیر کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، درباره ۱۳ استانی که در آنها مراکز نوآوری و شکوفایی راه اندازی شده است، افزود: این مراکز اکثرا در استان های کمتر برخوردار راه اندازی شده‌اند. جهاد دانشگاهی هر استان برای شرکت در این دوره‌ها فراخوان می‌دهد و جوانان می‌توانند با مراجعه به سایت جهاد دانشگاهی استان و یا اداره کل وزارت ورزش و جوانان استان خود، از زمان برگزاری دوره‌ها مطلع شده و در این دوره‌ها ثبت نام کنند.
به گفته وی موضوعات دوره‌های آموزشی در مراکز نوآوری و شکوفایی مبتنی بر مزیت‌های اصلی و بومی هر استان است و برای مثال اگر مزیت اصلی یک استان وجود دریا است، اساس آموزش‌های دوره‌های آن استان در جهت راه اندازی کسب و کارهای پیرامون دریا است.
آل اسحاق در بخش دیگر سخنان خود به ورود این معاونت برای مهارت آموزی سربازان وظیفه نیز اشاره و تصریح کرد: در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری و بنا بر پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح، چند سالی است که آموزش به سربازان وظیفه انجام می‌شود. در این راستا سربازان در دوران خدمت علاوه بر آموزش نظامی، تحت آموزش‌ مهارت‌های عمومی اشتغال نیز قرار می‌گیرند و در واقع ورود ما در دوران بدو خدمت و در دوره آموزشی سربازان است.
وی خاطر نشان کرد: عمده این آموزش‌ها پیرامون مهارت‌های عمومی اشتغال و بخشی از آن درباره مهارت‌های زندگی است که به صورت فشرده در پادگان های آموزشی معرفی شده از سوی ستاد کل انجام می‌شود. این مهارت‌ها برای ۱۰۰ درصد سربازان و تمام پادگان‌ها کشور طراحی شده است اما در حال حاضر حدود نیمی از سربازان تحت آموزش قرار گرفته‌اند و تا آخر سال نیز تمام سربازان تحت آموزش قرار خواهند گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع :