19 دی: سفیر جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا ضمن تشریح شرایط موجود در این کشور درباره وضعیت تجار ایرانی اظهار داشت: بیشتر مشکل آنها با توجه به مشکلات ارزی این کشور انتقال پول حاصل از تجارت به ایران است که سفارت به روش‌های مختلف در حال کمک به این عزیزان است و تاکنون در این زمینه نیز مشکلی جدی گزارش نشده است.
هاشم اشجع‌زاده در گفت وگو با ایسنا درباره دلایل نا آرامی های اخیر در سریلانکا گفت: سوال خوبی است اما پاسخ آن یک فرصت بسیار مفصل می‌طلبد اما اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم باید ریشه‌های بحران فعلی سریلانکا را در اقتصاد چند دهه‌ی اخیر این کشور جست‌وجو کنیم. کسری دائمی تراز تجاری، کسری همیشگی بودجه در سریلانکا معمولاً با دریافت وام جبران می‌شد. همین مسئله باعث شده است که در حال حاضر سریلانکا بیش از 110 درصد تولید ناخالص داخلی خود بدهی داشته باشد و به دلیل سیاست ارائه سوبسیدهای فراوان، هزینه دولت این کشور 2 تا 3 برابر درآمدهای آن بوده است.
وی تصریح کرد: این روند با شیوع کرونا به دلیل تاثیرگذاری مستقیم این پاندمی بر دو منبع مهم درآمدی این کشور یعنی گردشگری با درآمد حدودی سالانه 4 میلیارد دلار و حواله‌های ارزی کارگران سریلانکایی شاغل در خارج از کشور با درآمد حدودی سالانه 7 میلیارد دلار، بحران‌های اقتصادی این کشور را علنی کرد. در واقع پاندمی کرونا مانند یک کاتالیزور عمل کرد و با کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌های دولت برای مقابله با این بیماری، موجب شد که بحران اقتصادی نهفته سریلانکا علنی شود.
سفیر کشورمان در کلمبو افزود: البته در این بین نمی‌توان از برخی دیگر از تحولات بین‌المللی مانند افزایش قیمت جهانی سوخت و مواد غذایی در کنار تصمیمات نادرست دولت این کشور مانند ممنوعیت استفاده از کود شیمیایی، کاهش مالیات‌ها و عدم توجه به اصلاح سوبسیدها نیز گذشت.  تمامی این موارد و بسیاری دیگر که اینجا فرصت پرداخت به آنها نیست موجب تسریع در بروز بحران اقتصادی سریلانکا، اعلام توقف پرداخت بدهی‌های خارجی و در نتیجه تبدیل بحران اقتصادی به ناآرامی اجتماعی و بی‌ثباتی سیاسی شد.
این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که در پی این اعتراضات و نا آرامی ها در سریلانکا، آیا محدودیت و مشکلی برای اتباع ایرانی به وجود آمده است؟، اظهار داشت: از همان ابتدای شروع بحران از 17 تیر ماه در حال رصد دقیق تحولات بودیم و با هماهنگی سفارت اولین وزارت خارجه‌ای که نسبت به تحولات 18 تیر ماه سریلانکا اعلام موضع کرد، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بود. خدا را شکر در حال حاضر فصل گردشگری سریلانکا نیست و با توجه به اینکه بحران سوخت و قطعی دائمی برق چند ماهی است که در سریلانکا وجود دارد، میزان گردشگران به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. اما به هر حال سفارت شماره تماس اضطراری را برای حفظ تماس شهروندان اعلام کرده است. البته باید اشاره کنم که مشکل جدی امنیتی تاکنون غیر از برخی مکان ها از قبیل دفتر رئیس جمهوری و نخست‌وزیری گزارش نشده است. لذا تاکنون گزارشی از بروز مشکل جدی برای شهروندان ایرانی دریافت نشده است.
اشجع زاده درباره وضعیت تجار با توجه به شرایط اقتصادی موجود در این کشور گفت: تعدادی از تجار نیز در سریلانکا حضور دارند که در تماس مستقیم با بخش اقتصادی سفارت هستند. بیشتر مشکل آنها با توجه به مشکلات ارزی این کشور انتقال پول حاصل از تجارت به ایران است که سفارت به روش‌های مختلف در حال کمک به این عزیزان است و تاکنون در این زمینه نیز مشکلی جدی گزارش نشده است. اما به هر حال روند عادی تجارت هم به جهت مشکلات اقتصادی این کشور و هم به دلیل بحران سیاسی فعلی با چالش مواجه است.

  • نویسنده :
  • منبع :