19 دی: نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که کشور ونزوئلا یکی از صادرکنندگان نفت در جهان است، گفت: اگر با کشور ونزوئلا در ساخت پالایشگاه مشارکت داشته باشیم و خدمات فنی و مهندسی را به آن کشور صادر کنیم، می‌توانیم فروش نفت‌مان را تضمین و تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.
«علیرضا نظری» در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: متأسفانه کشورمان در این چند سال اخیر مورد تحریم ظالمانه فروش نفت قرارگرفته است. این تحریم باعث ایجاد مشکل در بازار فروش نفت و همچنین نقل و انتقال آن شده است. یکی از بهترین راه‌ها برای بی‌اثر کردن تحریم، پرهیز از خام فروشی است. تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی بازاری خوب و مشتری بسیار زیادی در جهان دارد. در حقیقت فرآورده های نفتی ارزش افزوده ی بیشتری را وارد کشور می‌کند.
وی افزود: مسئله‌ی دیگری که برای خنثی سازی تحریم‌ها مؤثر است، ایجاد پالایشگاه‌های فرامنطقه‌ای است. اگر کشورمان از ظرفیت‌هایی که در منطقه وجود دارد استفاده نکند، سایر کشورها استفاده خواهند کرد. مشارکت در پالایشگاه‌ها ما را از خام فروشی دور می‌کند و به سمت تولید فرآورده‌های نفتی سوق می‌دهد، یعنی بخشی از مسیر را برای ما هموار می‌کند. اگر طرح‌هایی همچون ایجاد پالایشگاه یا شرکت پتروشیمی مشترک برای کشور فراهم شود به طور قطع به خیر و صلاح کشور خواهد بود.
این نماینده مجلس اشاره‌ای به سفر اخیر وزیر نفت، جواد اوجی، به کشورهای حوزه آمریکای جنوبی داشت و تصریح کرد: ارتباط با کشورهای جهان علی‌الخصوص با کشورهای منطقه‌ی آمریکای جنوبی برای ما یک فرصتی خواهد بود که بتوانیم در کنار هوش دشمن در منطقه غرب، یک حیاط خلوتی داشته باشیم تا بتوانیم در طرح‌های آن‌جا مشارکت و مزیت‌هایی برای کشور خودمان و همچنین کشور مقابل داشته باشیم.
وی تأکید کرد: ما با بعضی از کشورهای منطقه آمریکا جنوبی پیمان دو طرفه بسته‌ایم که برای هر دو کشور سودمند و مفید خواهد بود. به عنوان مثال کشور ما مقدار قابل ملاحظه ای کود اوره دارد که کود مورد نیاز آن کشور ها است و در مقابل کشورهای آمریکای جنوبی نهاده‌های دامی دارند که مورد نیاز کشور ما است. با تبادل و صادرات موارد مورد نیاز آن کشورها می‌توانیم بخشی از نیازهای کشور را از آن‌ها بگیریم و در حوزه های مختلف همکاری و مشارکت داشته باشیم.
وی افزود: این ارتباط و تعملات در هر سطحی که باشد چه در حوزه‌ نفتی و چه در حوزه های کشاورزی و صنعتی به سود هر دو طرف می‌باشد و قطعاً برای جمهوری اسلامی که در شرایط خاص تحریم است، به صورت ویژه گره‌گشا خواهد بود.  
نظری ادامه داد: کشور ونزوئلا یکی از کشورهای عمده صادرکننده نفت است و به نظر می‌رسد در بحث تبدیل به فرآورده های نفتی دچار محدودیت‌هایی است. به عنوان مثال با وجود ذخایر عظیم نفتی از کشور ما بنزین تهیه می‌کنند. ما می‌توانیم در حوزه ی نفتی با آن‌ها مشارکت داشته باشیم و در ساخت پالایشگاه و شرکت‌های پتروشیمی همکاری لازم را داشته باشیم. همچنین در کنار این موضوع می‌توانیم خدمات فنی و مهندسی را به آن کشور صادر کنیم و برای کشور ارزش افزوده و ارزآوری را به همراه داشته باشیم. در حقیقت این مشارکت و همکاری به نقش ایران در بازار جهانی انرژی کمک خواهد کرد و جایگاه کشور را در حوزه انرژی ارتقاء خواهد داد.
عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به این که در فروش نفت تحریم هستیم اما این مشارکت باعث تضمین فروش نفت ما خواهد شد چرا که با مشارکت در ایجاد پالایشگاه و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی، ما را سهامدار بخشی از آن شرکت‌ها می‌کند و این موضوع فروش نفت ما را تضمین می‌کند.
نماینده مجلس یازدهم در پایان گسترش روابط بین‌المللی ایران را از طریق سهامداری در کشورهای فرامنطقه‌ای را امری مطلوب دانست و افزود: ما می‌توانیم این ارتباط را با سایر کشورها و همچنین کشورهای همسایه داشته باشیم. البته این نکته هم وجود دارد که آمریکایی ها در بعضی از کشورهای همسایه، نفوذ دارند و در مشارکت بین کشور ما و آن کشور همسایه اختلالاتی را ایجاد می‌کنند اما در مجموع ما آمادگی لازم را برای همکاری با سایر کشورها داریم و می‌توانیم در ساخت پالایشگاه و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی مشارکت داشته باشیم. قطعاً این همکاری به سود هر دو کشور خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :