19 دی: رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از کشف کلاهبرداری سایبری به ارزش ۲۰ میلیارد ریال با سوء‌استفاده از شبکه آموزشی شاد خبر داد و گفت: تاکنون این پرونده بیش از ۱۰۰ شاکی داشته و تعداد شکات همچنان در حال افزایش است.
به گزارش پلیس فتا، سرهنگ داوود معظمی گودرزی اظهار داشت: در پی مراجعه چندین نفر از شهروندان به پلیس فتا پایتخت مبنی بر دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری آنها در شبکه اجتماعی تلگرام و کلاهبرداری از مخاطبین آنها، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا پایتخت قرار گرفت.
وی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و در تحقیقات اولیه مشخص شد، مجرمان با ایجاد چندین اکانت در شبکه شاد با نام اپراتور پشتیبان پیامی با عنوان حذف حساب کاربری برای کاربران ارسال کرده و افراد را ترغیب می‌کنند که برای تایید هویت خود کد پنج رقمی که از طریق پیامک برای آنها ارسال می‌شود را برای پشتیبان ارسال کنند.
گودرزی افزود: پس از ارسال کد برای سارقان توسط کاربران شبکه آموزشی شاد که عموما قشر نوجوان هستند، این شیادان با دسترسی غیرمجاز به شبکه اجتماعی تلگرام افراد با سوءاستفاده از شماره تلفن و هویت آنها اقدام به کلاهبرداری از مخاطبین شکات می‌کردند.  
رئیس پلیس فتا پایتخت اضافه کرد: افسران سایبری پلیس فتا پایتخت با بررسی همه جوانب پرونده و بکارگیری روش‌های فنی و علمی موفق شدند متهمان را در فضای مجازی شناسایی و پس از تشریفات قضایی هر دو مجرم را در محل اختفای خود در حاشیه تهران دستگیر کرده و همراه تجهیزات الکترونیک به پلیس فتا منتقل کردند.
وی خاطرنشان کرد: این مجرمان با سوءاستفاده از عدم آگاهی برخی کاربران شبکه آموزشی شاد که بیشتر از طیف سنی نوجوانان بودند اقدامات مجرمانه خود را پیش برده و زندگی شهروندان زیادی را بازیچه اهداف شوم خود قرار داده بودند.  
گودرزی با اشاره به لزوم فعالسازی تایید رمز دومرحله‌ای برای حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی به شهروندان توصیه کرد هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کنند و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران خودداری کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :