19 دی: وزیر آموزش و پرورش گفت: منابع حاصل از فروش املاک مازاد آموزش و پرورش در کمک به اجرای طرح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی به کار گرفته شود.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری در آئین آغاز طرح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی با جمعیت بالای۱۰ دانش آموز، با تاکید بر اینکه موضوع عدالت آموزشی و تربیتی مطالبه مقام معظم رهبری و اهداف دستگاه تعلیم و تربیت است، افزود: تحقق عدالت از شعارهای دولت سیزدهم است و باید فرصت‌های آموزشی برابر را برای همه ایجاد کنیم تا مدیون فرزندان این کشور نباشیم.
نوری تصریح کرد: توسعه عدالت آموزشی شکل‌های مختلف دارد که از فضا و تجهیزات تا معلم و محتوای مناسب را شامل می‌شود و در این طرح نیز با کمک خیرین حقیقی و حقوقی تلاش می‌کنیم در راستای تحقق عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی کار مثبت و موثری انجام دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت اجرای طرح «شهید دانش آموز رضا پناهی»، بیان کرد: اولویت بندی فاز عملیاتی این طرح از بعد زمانی یعنی ابتدا مناطق سردسیر و سپس مناطق گرمسیر و از نظر جغرافیایی یعنی از مناطق صعب العبور انجام شود تا به مشکلات ناشی از تغییر فصل برنخوریم.
نوری در ادامه تاکید کرد که مدیران کل آموزش و پرورش در خصوص تعیین تکلیف املاک مازاد و فروش آن‌ها برای کمک به اجرای طرح «شهید پناهی» و امر مدرسه‌سازی همت و سرعت عمل بیشتری داشته باشند تا طبق زمان پیش بینی شده بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.
وی ضمن قدردانی از همراهی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، خیرین مدرسه‌ساز، بسیجیان و جهادگران در طرح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز، اظهار داشت: نیمی از مدارس بهره‌برداری شده در سال‌های اخیر با مشارکت خیرین ساخته شده است و در اجرای طرح «شهید دانش آموز رضا پناهی» نیز در برخی استان‌ها می‌توانیم از ظرفیت صنایع، شرکت‌های بزرگ و بانک‌ ها در راستای مسئولیت اجتماعی شان بهره‌مند شویم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جمعیت دانش آموزان کشور از سال ۱۳۹۰ تا امروز، حدود ۴ میلیون نفر افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: در کنار این موضوع مسائل ناشی از مهاجرت‌ها، تغییر توازن جمعیتی و افزایش تراکم دانش آموز در بعضی مناطق موضوعات فرهنگی و اقلیمی را نیز اضافه کنید تا اهمیت توجه به مساله آموزش و پرورش و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای دانش آموزان بیشتر روشن شود.
نوری در پایان با اشاره به رشد اعتبارات مدرسه سازی، اضافه کرد: با این وجود به دلایل گفته شده به علاوه تورم، فرسودگی مدارس و وقوع بالایای طبیعی در کشور که همواره مشکلاتی را ایجاد کرده است، نیاز به ایجاد فضاهای آموزشی بیشتر همچنان ادامه دارد و منابع موجود پاسخگوی نیاز این حوزه نیست.
آغاز ساماندهی ۱۱۲۶ مدرسه کانکسی و سنگی در کشور
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، گفت: ساماندهی ۱۱۲۶ مدرسه سنگی و کانکسی با جمعیت بالای۱۰ دانش آموز در کشور آغاز شد.
مهراله رخشانی‌مهر در آئین آغاز طرح «شهید دانش آموز رضا پناهی» به منظور ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی بالای۱۰ دانش آموز در کشور، گفت: در این مسیر خیرین حقیقی و حقوقی، بسیجیان و جهادگران عرصه مدرسه‌سازی یاری‌گر ما خواهند بود.
وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور در چند سفر استانی به موضوع جمع‌آوری مدارس کانکسی و سنگی و اهمیت ایمنی ساختمان مدارس، بیان کرد: پیش از این جمع‌آوری و ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی در اقصی نقاط کشور به صورت مستمر اما پراکنده انجام می‌شد، که با آغاز طرح شهید پناهی، این برنامه به طور سراسری و با اولویت در دستور کار قرار گرفته و به طور جدی و جهادی تا رسیدن به مقصود پیگیری می‌شود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در خصوص مدارس کانکسی گفت: تنوع استفاده در شرایط مختلف جمعیتی وجغرافیایی، ضرورت مطالعات و دسته بندی را برای فاز اجرایی طرح و اینکه این مدارس و کلاس‌های درس جایگزین یا ساماندهی شود را می‌طلبید؛ که در این طرح قرار است تعداد ۹۶۲ مدرسه کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ دانش آموز را ساماندهی کنیم.
وی با اشاره به وجود کلاس‌های درس کانکسی به صورت ضمیمه در تعدادی از مدارس گفت: ۱۳۳۵ کانکس کلاسی ضمیمه داریم که در مرحله نخست ساماندهی آنها به این صورت است که در صورت امکان با فضای اداری مدرسه جابجا شوند تا به مرور و در مراحل بعدی در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز آن‌ها را نیز جایگزین کنیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در خصوص مدارس سنگی تصریح کرد: این مدارس غالبا در مناطق کوهستانی واقع‌اند که قرار است در این طرح مدارس سنگی فاقد ملات که به اصطلاح به صورت خشکه چین ساخته شده‌اند و تعداد آنها ۱۶۴ مورد است، جایگزین و ساماندهی شوند.
رخشانی‌مهر با بیان اینکه در این طرح علاوه بر اعتبارات سازمان نوسازی مدارس از مشارکت بنیاد برکت نیز در تامین منابع مالی مورد نیاز بهره‌مند خواهیم شد، ابراز امیدواری کرد به برکت شهید دانش آموز والامقام «رضا پناهی» کار را به خوبی پیش برده و اهداف مورد نظر طبق زمان بندی پیش بینی شده محقق شود.
  • نویسنده :
  • منبع :