19 دی: سفیر پیشین ایران در کویت و تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: ارزیابی من این است که علیرغم تبلیغات رسانه‌ای و پروپاگاندایی که ایجاد شده، در عمل آمریکایی‌ها به هیچ کدام از اهداف خود در سفر به عربستان دست پیدا نکردند.
رضا میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی سفر جو بایدن به عربستان سعودی و در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهور ایالات متحده به اهداف خود در دیدار با پادشاه عربستان دست پیدا کرده است، گفت: علیرغم سفر پر و سر و صدای جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی و بیانیه‌های پایانی که پس از سفر به اسرائیل و دیدار با پادشاه عربستان منتشر شد اما در رابطه با کشورهای عربی یعنی مشخصا اعضای شورای همکاری خلیج فارس به علاوه مصر، اردن و عراق به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به اهداف خود نرسیدند. یکی از اهداف مشخص جو بایدن در سفر به عربستان مجاب کردن ریاض برای افزایش صادرات نفت بود که سعودی‌ها صریحا اعلام کردند ما توان افزایش تولید و صادرات نفت را نداریم و میزان صادرات نفت عربستان وابسته به تصمیم اوپک و اوپک پلاس است.
وی ادامه داد: جالب است که پس از دیدار رئیس‌جمهور ایالات متحده با پادشاه عربستان، جیک سولیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که ما انتظار نداریم که عربستان به یک باره صادرات نفت را افزایش دهد و این اقدام می‌تواند به مرور زمان صورت بگیرد. بنابراین آمریکایی‌ها در این سفر خودشان به یک کشور عربی عملا در موضوع نفت به نتیجه مورد انتظار خود نرسیدند.
وی افزود: در رابطه با موضوع همراهی کردن کشورهای عربی با واشنگتن برای مقابله با ایران نیز علیرغم آنچه در بیانیه‌ها مطرح شده مشخص است که آمریکایی‌ها در دستیابی به این هدف هم موفق نبودند و نمونه آن اظهارات اماراتی‌ها بود که صریحا اعلام کردند ما در ائتلافی که علیه ایران باشد، نخواهیم بود و مقرر شده است که سفیر خود را نیز پس از ۷ سال به تهران اعزام کنند. مصری‌ها نیز با صراحت اعلام کرده‌اند که در هیچ پیمانی علیه ایران حضور نخواهند داشت. نخست‌وزیر اردن نیز پیش‌تر اعلام کرده بود ایران هیچ گاه به عنوان عامل از بین برنده امنیت اردن نبوده است. همچنین در این راستا اظهارات نخست وزیر عراق نیز قابل توجه است که با صراحت اعلام کرد در هیچ پیمان و گروهی که علیه یک کشور منطقه باشد، مشارکت نخواهند داشت. بنابراین ارزیابی من این است که علیرغم تبلیغات رسانه‌ای و پروپاگاندایی که ایجاد شده، در عمل آمریکایی‌ها به هیچ کدام از اهداف خود دست پیدا نکردند.
این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که تلاش برای عادی‌سازی روابط تل آویو و ریاض به عنوان یکی از اهداف سفر رئیس جمهور ایالات متحده به منطقه عنوان شده بود، آیا با توجه به اعلام سازمان هواپیمایی سعودی مبنی بر اجازه به پروازهای اسرائیلی برای عبور از آسمان این کشور، مقدمات اجرایی شدن این هدف جو بایدن مهیا شده است، گفت: سعودی‌ها صریحا اعلام کرده‌اند که تا زمانی که طرح صلح عربی تحقق پیدا نکند،‌ روابط خود با اسرائیل را عادی نخواهیم کرد. سازمان هواپیمایی سعودی نیز تنها اعلام کرده که آسمان این کشور به روی همه پروازهای غیرنظامی باز است.
میرابیان در خصوص نکات قابل توجه در سفر جو بایدن به عربستان نیز گفت: در این سفر بن سلمان در فرودگاه جده از رئیس جمهور آمریکا استقبال نکرد و امیر مکه خالد بن فیصل مسئول این استقبال بود و این در حالی است که بن سلمان در روزهای پیشین شخصا از امیر قطر، رئیس جمهور مصر و نخست وزیر عراق استقبال کرده بود. همچنین آمریکایی‌ها برای جلوگیری از دست دادن جو بایدن با محمد بن سلمان کرونا را بهانه کردند و رئیس جمهور آمریکا در بدو ورود به کاخ السلام جده مشت خود را به مشت ولیعهد عربستان زد. بنابراین می‌توان گفت این سفر از آغاز شکل نامتعارفی داشته است. 

  • نویسنده :
  • منبع :