19 دی: سرپرست فرمانداری هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان گفت: مرز میلک پس از ۲۰ روز مسدودی از امروز بازگشایی شد و رفت و آمد از طریق پل ابریشم جریان پیدا کرد.
میثم برازنده روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به اهمیت صادرات و ترانزیت کالا از پایانه مرزی میلک به درخواست هیات حاکمه افغانستان این مجموعه مرزی از امروز فعال شد.
وی افزود: به دلیل بروز برخی اتفاقات در نوار مرزی مشترک میان ایران و افغانستان در محدوده مرز میلک، مسیر ترانزیتی پل ابریشم در این مرز از ۲۰ روز پیش از سوی طالبان بسته شده بود.
سرپرست فرمانداری هیرمند ادامه داد: پیگیری های مستمری از سوی تجار افغانستانی و ایرانی در خصوص بازگشایی مسیر ترانزیت صورت گرفت که در این راستا هیات حاکمه افغانستان نماینده ای را به کشور جمهوری اسلامی ایران اعزام کرد و این نماینده اعزامی هیات حاکمه افغانستان دیروز در سالن کنفرانس پایانه مرزی میلک با معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان دیدار و گفت وگو کرد و مذاکراتی در زمینه بازگشایی مرز میلک صورت گرفت.
رییس شورای تامین شهرستان هیرمند خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد به حسن همجواری و رعایت معاهدات بین المللی دارد درخواست هیات حاکمه افغانستان را در خصوص مذاکره پذیرفته و به همین سبب مذاکرات لازم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
برازنده تصریح کرد: نماینده عالی کشور افغانستان اعزامی از کابل پس از سیر مذاکرات با نماینده جمهوری اسلامی ایران توافق کردند که پل ابریشم از امروز و با توجه به اهمیت ترانزیت و ظرفیت‌هایی که مجموعه میلک دارد در حوزه تجارت بازگشایی و فعال شود و تجار ایرانی و افغانستانی می توانند به مانند گذشته از ظرفیت این مجموعه برای تبادلات تجاری و بین المللی استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: قطعاً بسته شدن پل میلک از طریق کشور مقابل هم باعث آسیب به اقتصاد آن کشور شده و تجار افغانستانی به شدت از این حوزه متضرر شدند و به دنبال این بودند که هر چه زودتر پل میلک از سمت کشور مقابل بازگشایی شود که با تلاش های صورت گرفته این اقدام صورت گرفت.
سرپرست فرمانداری هیرمند تاکید کرد: به دنبال این هستیم که تجارت بین المللی را در پایانه مرزی میلک بیشتر از پیش فعال کنیم و از این ظرفیت در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی و توسعه منطقه بهره ببریم.

  • نویسنده :
  • منبع :